امروزه پیشرفت تکنولوژی و فناوری دیگر به راحتی نمی توان تشخیص داد که چه کسانی تمایل دارند که از سایت دیدن نمایند و یا قصد خرید دارند چرا که فضای مجازی این امکان را برای کسب و کارها سخت نموده است. تمام کسانی که از سایت استفاده می نمایند را می توان به دو گروه تقسیم نمود گروهی از این افراد تنها تماشاگر سایت هستند و هیچ گونه فعالیت دیگری نیز انجام نمی دهند و گروه دیگر کسانی هستند که علاوه بر مشاهده نیز به برقراری ارتباط و انجام خرید و فروش نیز می پردازند. در این مقاله نیز به بررسی تفاوت بین مخاطب و مشتری می پردازیم.
مخاطب چیست
کسانی که از سایت ها و اپلیکیشن های ساخته شده استفاده می کنند را مخاطب می نامند این افراد دارای نقش های مختلفی مانند استفاده از امکانات سایت و مشاهده سایت هستند.
انواع مخاطب در تفاوت مخاطب و مشتری چیست
1-مخاطبان خالق
به مخاطبی که تولید محتوا مشغول هستند خالق می گویند. هنرمندان، بلاگرها و هر شخص دیگری که محتوایی را تولید می کند را شامل می شود.
2-مخاطبان منتقد
این دسته از مخاطبان نه تنها سایت و اپلیکیشن های آن را مشاهده می نمایند بلکه موارد مختلف موجود در آن و سایر محتواها و امکانات آن را مورد بررسی و نقد قرار می دهند و سعی می نمایند آنها را تحلیل نمایند.
3- مخاطبان ملحق شونده
این دسته از مخاطبان نیزبیشتر زمان خود را به مشاهده و بررسی سایت و پیوستن به گروهها و پیج های مختلف می گذرانند و با استفاده از راهکارهایی می توان این افراد را از یک مخاطب به یک مشتری تبدیل ساخت.

4-مخاطبان مشاهده کننده
این مخاطبان تمایلی برای ارائه نظر و نقد و بررسی در سایت را ندارند و بیشتر از هر عملی تمایل دارند به تماشا و مشاهده سایت و امکانات موجود در آن بپردازند و معمولا نمی توان اثری از وجود این دسته از مخاطب در سایت مشاهده نمود.
5-مخاطبان خریداران
همانطور که از نامش پیداست این مخاطبان علاوه بر مشاهده و بررسی و زیر و رو کردن سایت تمایل دارند به خرید کالاها و محصولات مورد نظر خود نیز بپردازند و این دسته از مخاطبان را نیز میتوان با استفاده از روشهایی تبدیل به مشتریان دائم نمود.
مشتری چیست
فردی که با پرداخت پول اقدام به خرید و پذیرش کالا و محوصلات موجود در یک سایت را می نماید را مشتری می نامند و تمام تلاش صاحبان کسب و کار در فضای مجازی این است که کاربران خود را با استفاده از راههای تبدیل به مشتری نمایند.
انواع مشتری در تفاوت مخاطب و مشتری چیست
1-مشتری بالقوه
مشتریانی که در سایت شما با دیدن ارزشهای پیشنهادی تقاضای کالا و محصولات شما را دارند مشتری بالقوه نامیده می شوند. این دسته از افراد در همان لحظه ممکن است که قصد خرید محصولات شما را نداشته باشند و یا نیازی به محصول مورد نظر نداشته باشند اما با مشاهده تخفیفات شما یا ارزشهای جدید یک محصول نیاز برای خرید کالا در آنان شکل میگیرد. یکی از روشهایی که می توان این دسته از مشتریان را جذب نمود استفاده از تبلیغات، تخفیفات مناسب و افراد سرشناس است.
2-مشتری جدید
مشتریانی که جدیدا از سایت شما کالایی را خریداری نموده اند و ممکن است که در آینده خرید خود را تکرار نکنند را مشتری جدید می گویند. در ارتباط با این دسته از مشتریان لازم است که صاحبان کسب و کار سعی نمایند که مشتریان خود را حفظ نمایند. برای این کار باید به ایجاد یک رابطه محکم با مشتری اقدام نمود و ارائه تجربیات جذاب، راهنمای و مشاوره به آنان و استفاده از خدمات مشتریان می تواند برای حفظ مشتریان جدید راهگشا باشد.
3-مشتری منفعل
این دسته از مشتریان در مقابل تبلیغات سایت حالت بی طرفی دارند و تصمیم مبنی بر خرید کالا نخواهند داشت. ارائه تبلیغات جذاب و فراهم سازی امکانات برای خرید آسان می تواند آنان را جذب خرید نماید و یا وجود مراحل پیچیده برای خریداری محصولات و متعدد بودن مراحل خرید می تواند منجر به از دست رفتن مشتریان منفعل شود.

4-مشتریان جستجوگر تخفیف
این دسته از مشتریان به دنبال فرصت های مناسب همچون وجود تخفیفات مناسب برای کالاهای خود هستند و در اولین فرصت آن را به چنگ می آورند. این افراد دائما در حال بررسی سایت ها هستند و با مشاهده شرایط خوب و تخفیفات ویژه حتی اگر به کالایی نیاز نداشته باشند آن را خریداری می نمایند. گروههای تخفیفی، ارائه بلیط تخفیف، پیشنهادات جذاب می تواند بهترین روش ها برای جذب آنها باشد.
5-مشتریان وفادار
مشتریانی که علاوه بر خرید دائمی، مدام پیگیر اخبار و محوصلات جدید سایت هستند را مشتریان وفادار می نامند. وفاداران می توانند عاملی برای تبلیغات شرکت و جذب مشتریان جدید باشند. صاحبان سایت باید برای حفظ این دسته از مشتریان به خواسته های جدید، پیشنهادات آنان، پیامهای آنان توجه ویژه ای داشته باشند.
بنابراین می توان بیان نمود که مخاطب به کسانی می گویند که از طریق فناوری با سایتو کسب و کارها ارتباط دارند و تمام افرادی که به هر طریقی با سایت شما ارتباط برقرار می نمایند را مخاطب گویند و در این میان کسانی که به پیشنهادات یا کالاهای شما پاسخ مثبت میدهند و به خردیداری کالا می پردازند را می گویند پس در نتیجه تفاوت بین مخاطب و مشتری در نوع ارتباط با شرکت ها است که هر کدام دارا ی نقش و تعامل ویژه خود هستند.
بدون دیدگاه