همواره همه کسب وکارها و مشاغل تمایل دارند که اعتبار کارشان و موارد مربوط به آن بالا رفته و ارتقا یابند، در زمینه تولید محتوا در هر سایت و زمینهای صاحبان سایت نیز تمایل دارند محتوایی که تولید میکنند از اعتبار و جایگاه بالایی برخوردار باشد، لذا یکی از اقدامات مهم و اساسی در این زمینه ارجاع دادن آدرس سایتهای مورد استفاده در صفحه سایت خویش است که به این اقدام لینکسازی میگویند، لینک سازی به معنای برقرار پیوند بین سایت های مختلف است که باعث میشود صفحه سایت کاربران ارتقاء یافته و اعتبار آن نیز بالا رود و از همه مهمتر بتوانند در رتبهبندی گوگل در رتبه اول و بالای صفحه قرار بگیرند.
انواع لینک سازی
در زمینه لینک سازی ها دو شکل اساسی وجود دارد که میتوان از آنها با عنوان لینکسازی داخلی و خارجی نام برد.
لینکسازی داخلی
زمانی که صفحهای از سایت خود را به صفحه دیگر آن ارتباط میدهیم و بینشان پیوند برقرار میکنیم به این عمل لینکسازی داخلی گفته میشود. به عبارتی ما از صفحات سایت خود و آدرس آنها استفاده نموده و به صفحات دیگر سایتمان آنها را اتصال میدهیم.

صفحه یتیم (orphans page)
زمانی که صفحه جدیدی با محتوای جدیدی شکل گرفته میشود، با توجه به اینکه گوگل همواره در حال جستجوی صفحات جدید است، اگر لینکی به این دسته از صفحات وارد نشده باشد گوگل نمیتواند آن را شناسایی نماید یا به عبارتی از دید گوگل پنهان میماند و از نظر گوگل به عنوان صفحه یتیم یا همان orphans page شناخته میشود. در واقع لینک دادن به صفحات به نوعی ارسال سیگنال به گوگل است و گوگل را از تولید صفحه جدید مطلع میسازد.

روشهای لینکسازی داخلی
1-روش ایجاد مرز در محتوا
منظور از این روش این است که برای هر دستهبندی به موضوعات مختلف از لینکهای مرتبط با همان موضوعات استفاده شود، در صورتی که یک محتوا دارای 3 دسته موضوع مختلف است برای هر دسته لازم است که لینک مرتبط با آن را استفاده نمود و در صورتی که دارای 3 زیرمجموعه مرتبط با هم هستند میتوان همه آن زیرمجموعهها را به صفحات مشخصی لینک داد.
مزیت استفاده از روش مرزبندی
قابل دسترس بودن سریع به سایت و جستجو نمودن سایت توسط کاربر.
درک بهتر از ارتباط موضوعی بین صفحات سایت توسط موتورهای جستجوی گوگل.
بالا رفتن اعتبار صفحات سایت.
2-استفاده از انکر تکست مناسب
این به این معنا است که در صفحات سایت و محتوای خود سعی کنیم با لینک دادن با عنوان مشخص و شفاف بتوان کاربران را به سمت محتواهای بیشتر و مرتبطتر هدایت کرد، دقیقا همانند تابلوی راهنمایی است که شما را از یک موضوع به سایر موضوعات مرتبط متصل میسازد.
مشکلات لینکسازی داخلی
لینک شکسته
منظور از لینک داخلی شکسته همان استفاده از لینکهایی است که هیچگونه محتوایی درون آن وجود ندارد و زمانی که کاربران بر روی آن لینک کلیک میکنند با صفحه خالی مواجه شده و شما با صفحهای با عنوان خطای 404 مواجه میشوید.
لینک به صفحه ریدایرکت شده
زمانی که صفحهای از سایت ریدایرکت میشود باید تمام لینکهای داده شده به این صفحات را نیز اصلاح و بازسازی کنیم تا گوگل به راحتی آنها را جستجو نماید و برای این کار باید لینکهای موجود از صفحات دیگر را بروزرسانی نموده و سپس آنها را به آدرس جدید صفحه بازسازی شده لینک کنیم.
استفاده از لینکهای زیاد برای صفحات بی اهمیت
بهتر است که برای لینک دادن به صفحات، به صفحات کم اهمیت چندان توجه نشود و برای آنها لینکسازی صورت نگیرد و بیشترین و بهترین لینکها را برای صفحاتی استفاده کنیم که دارای محتوایی با ارزشتر و با کیفیتتر نسبت به سایر صفحات هستند.
لینکهای زیاد در صفحات مهم
در زمان لینک دادن تعداد لینکهای استفاده شده نیز اهمیت دارد چه بسا که با لینکسازی زیاد ارزش و اعتبار صفحات نیز کم خواهد شد و در صورتی که لینکها نیز نامرتبط باشند این مشکل چندبرابر خواهد شد.
صفحات بدون لینک
عدم استفاده از لینک در صفحات و محتوای تولید شده باعث میشود که هیچ ارزش و اعتباری به سایت و صفحات شما تعلق نگیرد و از نظر گوگل به عنوان صفحات یتیم شناخته میشوید.
https://websima.academy/glossary/internal-links-guide/
لینک سازی خارجی
زمانی که در محتوای تولید شده و صفحات خود از آدرس سایتهایی که خراج از سایت خودمان هستند استفاده نموده و صفحات سایت را به سایر صفحات در سایر سایت ها متصل میکنیم به این عمل لینکسازی خارجی میگویند.
انواع لینکسازی خارجی
1-لینک تالیفی
زمانی که یک وب سایت بدون هیچ گونه تلاشی از طرف ما به یکی از صفحات سایت ما لینک میدهد، گفته میشود.
حالتهای مختلف لینک تالیفی
استفاده از نام شرکت و یا پرسنل آن در وب سایت.
لینک نمودن افراد به عنوان منبع اطلاعات استفاده شده در محتوا.
لینک دادن به وب سایت شما به عنوان یک طراح.
مصاحبه نمودن با شما و یا همکارانتان در شرکت.
2-گزارش آگهی
منتشر نمودن گزارشات آگهی در سایتهای گوناگون نوعی از لینکسازی خارجی است که به بهینهسازی وب سایت شما نیز کمک خواهد کرد. برای این کار میتوانید پس از ثبت نام در تریبون، محتوای خود را بارگذاری کرده و سپس سایتهای مورد نظر خود را از بین سایتهایی که با تریبون همکاری دارند شناسایی نموده و بقیه مراحل را تریبون انجام خواهد داد.
3-گزارش مهمان
منظور از گزارش مهمان یعنی که پس از اینکه برای وب سایت خاصی محتوایی را تولید نمودید، میتوانید به صفحات خود آن را لینک دهید با انجام این کار کاربران سایت شما نیز بیشتر خواهند شد.
4-برگزاری وبینار
برای شناخته شدن بهتر سایت خود و اینکه دیگران به سایت شما لینک دهند میتوانید با برگزاری وبینار و ارائه محتوایی ارزشمند در آن نیاز دیگر سایتها را به آموزش دادن به کاربران خویش را برطرف سازید و بدین شکل دیگران به سایت شما لینک داده و اعتبار سایت شما نیز بالا خواهد رفت.
5-ارائه ابزار رایگان
یکی از اقداماتی که صاحبان سایت در هنگام لینک سازی خود میتوانند انجام دهند این است که در کنار محتوای خویش انواعی از ابزارها را به کاربران معرفی نمایند و در صورتی که این ابزار رایگان باشد بهتر میتواند موجب جذب کاربران به سایت شما شود. این ابزار میتواند هر ابزاری مثل ماشین حساب تبدیل قیمت ارز و یا هر نوع ابزار مرتبط با محتوا یا ابزارهایی که مورد نیاز کاربران باشد.
اهمیت لینکسازی خارجی
در واقع یکی از وظایف موتور جستجوی گوگل این است که با توجه به لینکهای خارجی استفاده شده در سایت به تعیین ارزش و اعتبار سایت شما میپردازد و زمانی که شما خودتان از لینک سایتهای مختلف معتبر استفاده میکنید و یا اینکه دیگر سایتها به سایت شما لینک میشوند، گوگل اعتبار و ارزش سایت شما را بالا برده و رتبه بهتری را برای سایت شما در نظر میگیرد.
بدون دیدگاه