گوگل آنالیتیکس چیست + کاربردهای google analytics

یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین ابزارهای تحلیل سایت، گوگل آنالیتیکس (google analytics) است. گوگل آنالیتیکس در بهبود سئو سایت، افزایش فروش محصولات و خدمات وب سایت تاثیر به سزایی دارد.


گوگل آنالیتیکس  google analytics

یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین ابزارهای تحلیل سایت، گوگل آنالیتیکس (google analytics) است. گوگل آنالیتیکس در بهبود سئو سایت، افزایش فروش محصولات و خدمات وب سایت تاثیر به سزایی دارد.

 

گوگلanalytics چیست؟

گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس

ابزاری برای آنالیز و بررسی سایت است که گوگل به صورت رایگان در اختیار وبمستران گذاشته است. این ابزار اطلاعاتی درباره رفتار کاربران در سایت، ترافیک ورودی، نرخ تبدیل و… در اختیار مدیران سایت قرار می دهد؛ اطلاعاتی که در بهینه سازی سایت نقش بسیار مهمی دارد.

با این ابزار می توان سایت، شبکه های اجتماعی و وبلاگ را زیر نظر گرفت و اطلاعاتی مثل رفتار کاربر، نحوه ورود کاربر، زمان ماندن در صفحات، نرخ تبدیل و نوع دستگاه و تمام اتفاقاتی که در سایت می افتد را رصد کرد.

اما ویژگی مهم این ابزار سازگار بودن آن با بقیه ابزارهای Google است که می توان این ابزار را با گوگل ادز، تگ منیجر و یوتیوب ترکیب کرد. در واقع تمام ابزارهای گوگل که ترافیک و بازدیدها در آنها حساب می شود می توانند با گوگل آنالیتیکس آمیخت و ترکیب کرد.

 

کاربردهای گوگل آنالیتیکس   

از کاربردهای گوگل آنالیتیکس می توان به تبلیغات وب سایت و دانستن اینکه سایت دارای چه مخاطبانی از چه نقطه جغرافیایی است اشاره کرد. این ابزار راهکارهای تحلیلی و کنترلی، درست و مناسبی را که برای صرفه جویی های زیادی در زمان و هزینه می شود را ارائه می کند و همینطور راهکارهای جدید و بی شماری را برای پربازدید کردن سایت و تحلیل بازدیدکنندگان پیشنهاد می دهد.

بخشی از امکانات و کاربردهای گوگل آنالیتیکس :

  • کاربران از چه راه هایی به وب سایت مراجعه می کنند؟
  • چه رفتارهایی بعد از ورود به سایت از خود نشان می دهند؟
  • برای کاربران کدام بخش سایت برایشان جذاب است؟
  • میزان توقف آنها در قسمت های مختلف سایت چقدر است؟
  • در صورت برگزاری کمپین ها در فروش به نتیجه مطلوب رسیده یا خیر؟
  • کدام یک از Social Network ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است؟

درواقع می توان گفت امکانات گوگل آنالیتیکس به سه بخش تقسیم می شود:

1) جذب

در این بخش می توان دید که بازدیدکنندگان ازکجا و چگونه به سایت دسترسی پیدا کرده اند. ازمنوی All Traffic  در Acquisition می توان این گزارش ها را مشاهده کرد. یکی از بخش های مهم Channels در همین قسمت است که می توان متوجه شد که مخاطبان از کجا به وب سایت آمده اند و همچنین می توان دید که کدام مخاطبان از موتورهای جستجو یا شبکه های اجتماعی وارد سایت شده اند.

2) مخاطبان

برای شناسایی مخاطبان است. اطلاعات دقیق و کاملی از مخاطبان می توان بدست آورد که شامل جنسیت، سن، دستگاه تلفن ومرورگر می شود. در قسمت Demographics علایق مخاطبان وب سایت را می توان فهمید که چه کسانی هستند و از قسمت Age سن آنها را می توان مشاهده کرد و همچنین از قسمت Gender جنسیت مخاطبان را می توان تشخیص داد. بسته به نوع جنسیت مخاطبان وب سایت می توان براساس سلایق و علایق آنها سایت را طراحی کرد.

3) رفتار

در این بخش تعامل مردم با وب سایت مشاهده می شود یعنی می توان دید که کدام صفحه ها بیشتر بازدید شده اند و مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند. مهم بودن این بخش به دلیل رفتار کاربران است که باید دانست، کاربران در کدام صفحات زمان بیشتری را صرف کرده اند. در قسمت Content Drilldown می توان صفحاتی را که کاربران بیشترین بازدید را داشته اند دید.

 

گزارش های مهم گوگل آنالیتیکس

گزارش های گوگل آنالیتیکس
گزارش های گوگل آنالیتیکس

گزارش Real Time

گزارشی از وضعیت کنونی سایت است که در هرلحظه چه تعداد کاربر به صورت آنلاین در سایت حضور دارند، کدام صفحات سایت را مشاهده می کنند و چه کارهایی در طی این مشاهدات انجام می دهند.

گزارش Audience

گزارشی از وضعیت مشاهده کنندگان سایت است که چه محدوده سنی و جنسیتی دارند و از کدام مکان های جغرافیایی سایت را مشاهده می کنند و با چه ابزاری مثل موبایل، تبلت و لب تاپ و… در حال مشاهده سایت هستند.

بخش های مختلف Audience :

  • Audience Overview
  • Active Users
  • Lifetime Value
  • Cohort Analysis
  • Demographics
  • Interests
  • Geo
  • Behavior
  • Technology
  • Mobile
  • Custom
  • Users Flow

 

گزارش Acquisition

بررسی اینکه کدام بخش های تبلیغات مناسب است و باعث جذب بیشتر کاربران در سایت می شود مثلا اگر از طریق شبکه های اجتماعی باشد در ادامه هم این بخش ها را پیشنهاد می کند.

بخش های مختلف Acquisition :

  • All Traffic
  • AdWords
  • SEO
  • Social

 

گزارش Behavior

این یک گزارش رفتار است؛ بررسی رفتار کاربران در مشاهده بخش های مختلف سایت را انجام می دهد. میزان توقف بازدیدکنندگان با کلیک بر روی قسمت های متفاوت سایت نظیر تصاویر، محتوا، ویدیو و اطلاعاتی را که دیده اند گزارش می دهد.

بخش های مختلف Behavior :

  • Behavior Flow
  • Site Content
  • Site Speed
  • Site Search
  • Events
  • In-Page Analytics

 

گزارش Conversion

میزان رسیدن به اهدافی که در گوگل آنالیتیکس تعریف شده است را نشان می دهد. نرخ تبدیل کاربران به مشتری چقدر بوده است؟ آیا درست است که به تبلیغات در این کانال ها ادامه دهید؟

بخش های مختلف Conversion :

  • Goals
  • Ecommerce
  • Multi-Channel Funnels
  • Attribution

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *