اشتباهات رایج هنگام ایجاد پرسونای مشتری

اشتباهات رایج هنگام ایجاد پرسونای مشتری


 

در انجام هر کاری ممکن است به دلایل مختلف دچار اشتباه شده و نتیجه کار را خراب سازیم در ایجاد پرسونای مشتری یا خریدار نیز صاحبان کسب وکار ممکن است به درستی پرسونای مناسب و درستی از خریدار را تولید نکنند.پرسونا به مجموعه ای از ویژگی ها، ترجیحات، داشته ها، خواسته ها، نیازها و نوع تفکرات و رفتار مشتریان است.  در این  مقاله به بیان اشتباهات رایج هنگام ایجاو پرسونای مشتری می پردازیم.

اشتباهات رایج در ایجاد پرسونای مشتری

اشتباه 1-شخصیت پردازی مشتریان طبق فرضیات خود

شخصیت پردازی مشتریان طبق فرضیات خود در ایجاد پرسونا
شخصیت پردازی مشتریان طبق فرضیات خود در ایجاد پرسونا

کسب و کارها نباید تصور کنند که مشتریان خود را می شناسند و نیاز آنها چیست. شخصیت افراد باید بر اساس داده های واقعی، رفتار آنها و اطلاعات جمعیت شناختی حاصل شده باشد که با استفاده از روشهایی مثل مصاحبه، نظرسنجی، پرسشنامه به دست آمده باشد. اگر تصمیمات شما مبتنی بر فرضیات یا تخیلات باشد تا واقعیتها، شما دچار یک شکاف روابطی با مشتریان خود خواهید شد که در آینده منجر به از دست دادن آنها می شوید.

اشتباه 2-نظرسنجی از افراد اشتباه 

نظرسنجی از افراد اشتباه در ایجاد پرسونا
نظرسنجی از افراد اشتباه در ایجاد پرسونا

برای به دست آوردن اطلاعات دقیق درباره مشتریان بهتر است که با مشتریان واقعی و مناسب خود مصاحبه نموده و یا نظرسنجی نمایید تا بتوانید نتایج مطلوب را به دست آورید. برای انتخاب فرد ایده آل باید یک تعریف درستی از مشتری ایده آل خود داشته باشید و یا ویژگی مشتری ایده آل شما چیست؟

اشتباه3-عدم کفایت در نظرسنجی افراد

برای کسب اطلاعات درست و دقیق باید به اندازه کافی مصاحبه یا نظرسنجی را اعمال کنید، از طریق مصاحبه با تعدادی حدود 3تا 8نفر میتواند شما را به نتیجه مطلوب نزدیک سازد.

اشتباه 4-دارا بودن شخصیت های کم یا زیاد

دارا بودن شخصیتهای کم و یا زیاد در ایجاد پرسونا
دارا بودن شخصیتهای کم و یا زیاد در ایجاد پرسونا

بهتر است برای شکل دادن به تعداد مناسب از پرسوناهای مشتری به عددی برسید که شما به راحتی بتوانید آنها را دسته بندی نمایید و پیام ارسال کنید. با توجه به نوع کسب و کارتان و نوع مشتریانی که به آنها خدمت می کنید تعداد شخصیت های مشتریان شما نیز متفاوت و متغیر خواهد بود و این تعداد وابسته به نوع شرکت، نوع خدمات، نوع محصولات شما است که باعث می شود تعداد شخصیت ها نیز متغیر باشد.

اشتباه5-فرمالیته کردن نظرسنجی

فرمالیته کردن نظرسنجی در ایجاد پرسونا
فرمالیته کردن نظرسنجی در ایجاد پرسونا

بعد از نظرسنجی مهمترین کار اطمینان از کسب اطلاعات درست از مشتریان است؛ لازم است روی افراد خود متمرکز شوید، اطلاعات کسب شده را ذخیره نموده و یک رونوشت از آن تهیه کنید، بررسی کسب اطلاعات مورد نیاز، زمان نظرسنجی خود را طول ندهید و در صورت لزوم یک طرح پشتیبان داشته باشید به عبارتی از هر روش جایگزینی برای جمع آوری اطلاعات درباره مشتریان استفاده نمایید .

اشتباه 6-شکل دهی به پرسونا از طریق بازاریابی

ایجاد پرسونا از طریق بازاریابی
ایجاد پرسونا از طریق بازاریابی

ممکن است تیم بازاریاب وسیله خوبی برای دریافت اطلاعات راجع به مشتریان شما باشند اما این کار به تنهایی مفید نیست باید تیم فروش، تیم ارائه دهنده خدمات و خدمات ارتباطی با با جامعه در این مسیر  حضور داشته باشند. افرادی که دارای تماس بیشتری با شما هستند نیز میتوانند کمک کننده باشند، ارتباط با سایر بخش  های مربوط به مشتریان هم مفید است و فقط در نهایت باید نتایج این اطلاعات با نتایج نظرسنجی شما مطابقت  داشته و یکدیگر را تایید کنند.

اشتباه 7- عدم توجه به شخصیت های منفی

عدم توجه به شخصیت های منفی در ایجاد پرسونا
عدم توجه به شخصیت های منفی در ایجاد پرسونا

باید در کنار شکل دادن به شخصیت ایده آل مشتری_خریداران شما چه کسانی هستند_ به شخصیت های منفی و افرادی که شما به عنوان مشتری از آنها دوری می کنید را نیز توجه نموده و آن را نیز ایجاد کنید. بعد از ایجاد پرسونای مشتری، شخصیت منفی را بسازید، ایجاد این پروفایل با بررسی ویژگی مشترک مشتریان مشکل دار فراهم می شود.مانند مشتریانی که با تیم شما خوب کار نکرده اند یا درآمد کمی دارند یا دارای هزینه های خرید بالایی هستند. با شناسایی مشتریان با شخصیت های منفی شرکت شما می تواند مشتریان بالقوه نامناسب را شناسایی و از بین ببرد و زمان وهزینه شما به هدر نخواهد رفت.

اشتباه8-عدم شمول اطلاعات کسب شده

عدم شمول اطلاعات کسب شده
عدم شمول اطلاعات کسب شده

باید و بهتر است از تمام اطلاعات کسب شده استفاده نمایید که در غیر اینصورت دچار خطا شده اید، برای شخصیت سازی پرسونای مشتری بهتر است که اهداف و مشکلات مشتریان و یا حتی نقل قول های آنان را نیز به پرسونای آنها اضافه کنید با انجام این کار اعتبار به طرح خود خواهیدداد.

اشتباه9-دسته بندی شخصیت ها در یک گروه

دسته بندی شخصیت ها در یک گروه
دسته بندی شخصیت ها در یک گروه

در طول مدتی مثل 6تا 12 ماه لازم است که یک بررسی کلی از پروشناهای مشتریان خود داشته باشید و آنها را بروزرسانی نمایید و این کار باعث سازگاری کسب و کار شما خواهد شد و مشتریان شما نیز تغییر می کنند مانند اینکه اگر دارای شخصیتی هستید که نشان دهنده گروه ورزشکاران است، باید اجازه ندهید پرسوناهای مشتریان شما از گروههای سالمندان در آن قرار بگیرد. طرز تفکر مشتریان، مکان بررسی آنها، برنامه های مورد استفاده آنان، نوع خرید و انتظارات آنان با گذشت زمان تغییر میکنند و با برزورسانی آن می توانید اهداف و راهبردهای خود را متناسب با مشتریان خود تغییر دهید به این ترتیب منجر به حفظ مشتریان خود شده اید.

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *