هنگامی که در مراحل اولیه ایجاد یک وبسایت جدید هستید، با یک انتخاب مهم روبرو هستید: آیا باید از یک سیستم مدیریت محتوای وب (CMS) استفاده کنید؟ و اگر انجام میدهید، کدام یک؟
اگر با سیستم مدیریت محتوا آشنایی ندارید، این را بدانید CMS یک ابزار نرمافزاری است که مدیریت محتوای وب شما را بسیار آسان میکند. بطوری که با یک رابط کاربری بصری و کاربرپسند میتوانید از آن برای ایجاد، ویرایش، سازماندهی و انتشار محتوای آنلاین خود بدون نیاز به کار مستقیم با کد نویسی استفاده کنید. و به شما کمک میکند سطح دسترسی افراد مختلف به وبسایت خود را کنترل کنید، بنابراین میتوانید افراد حرفهای را برای کمک به سایت خود بیاورید، و خطر تغییر در وبسایت شما توسط افراد غیرحرفهای کاهش مییابد.
خب حالا چند دسته CMS داریم:
- سیستم مدیریت محتوای ابری
دو نوع سیستم مدیریت محتوای ابری وجود دارد:
- CMS کاملاً ابری:
اغلب بهعنوان بخشی از یک سیستم مدیریت بسته ارائه میشود. بهطور معمول، اینها سامانههایی میباشند که کنترل آنها دست تأمین کننده است، بنابراین همیشه نمیتوان عملکرد آنها را سفارشی کرد یا تغییر داد تا مطابق با نیازهای شما باشد.
- CMS ابر جزئی:
در سرور وب ابری شما قرار دارد. این سیستم انعطافپذیری بیشتری را نسبت به سیستم کاملاً ابری فراهم میکند زیرا میتوانید عملکرد را با ماژولهای افزودنی یا با تغییر کد منبع تغییر دهید.
- مدیریت محتوای منبع باز
شما میتوانید CMS منبع باز را روی سرور وب خود نصب و با آن مدیریت کنید. در این سیستم سفارشیسازیهای بیشماری در دسترس هستند، مانند افزونههایی برای وبسایتهای تجارت الکترونیک، ابزارهایی که به شما کمک میکنند محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه کنید یا تمهای طراحی خود را سفارشی کنید.
میتوانید بهراحتی افزونهها را نصب کرده و عملکرد آن را بهبود ببخشید.
ویژگی
- مدیریت محتوا آسان
- عمومی
- رایگان

- مدیریت محتوای اختصاصی
سیستم مدیریت محتوای اختصاصی با هزینه مجوز اولیه ارائه میشود و در برخی موارد، هزینههای سالیانه برای پشتیبانی و بهروزرسانی کاربر وجود دارد. این نوع CMS را میتوان بهراحتی متناسب با نیازهای کاربر تنظیم کرد.
این CMS میتواند کمی گران باشد، ولی با دانستن اینکه چه نیازی دارید هزینه شما سنجیده میشود.
ویژگی
- شخصیسازی
- رایگان نیست
چگونه تأمین کننده CMS مناسب را پیدا کنیم
شما باید با کسی برخورد کنید که بتوانید به او اعتماد کنید و در طول این فرآیند از شما حمایت کند. شما همچنین به یک تأمین کننده CMS نیاز دارید که بتواند نیازهای شما را با قیمتی که میتوانید برآورده کند.
خب حالا انواعی CMS ها رو بهتون معرفی میکنیم:
- WordPress
- Joomla
- Drupal
- Magento
- PrestaShop
- Concrete5
- Contentful
- Sitecore
- Umbraco
- Duda
- Sitefinity
- Kentico
- Magnolia
- Hubspot CMS
- Grav
- Squarespace
- Wix
- Ghost
- Shopify
- Adobe Commerce Powered by Magento
- CMS شماره 1: وردپرس
-
استفاده از وردپرس و cms
وردپرس محبوبترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است که در حال حاضر بیش از یک چهارم کل اینترنت را تأمین میکند و بیش از نیمی از سهم بازار سامانههای مدیریت محتوا را به خود اختصاص داده است. ازآنجاییکه وردپرس بهعنوان یک سیستم مدیریت محتوا مزایای بسیار زیادی دارد، امروزه محبوبترین CMS است. وردپرس بهطور گسترده یکی از سادهترین گزینهها برای مدیریت یک وبسایت در نظر گرفته میشود. و به دلیل محبوبیت زیاد آن، منابع موجود برای کاربران وردپرس گسترده است.
مزایای انتخاب وردپرس
- رایگان است.
- برای مبتدیان آسان است.
- میتوانید منابع و پشتیبانی زیادی پیدا کنید.
- شما میتوانید از بین هزارانتم انتخاب کنید.
- تعداد زیادی افزونه دارد.
- اکثر نرمافزارها و خدمات وبسایت با وردپرس سازگار هستند.
- میتوانید برای سئو بهینهسازی کنید.
معایب احتمالی انتخاب وردپرس
هیچ سرویس خوبی کاملاً کامل نیست، بنابراین وردپرس دارای نقاط ضعفی است که باید در نظر گرفته شوند.
- بهروزرسانی آسان است، اما تغییر طراحی اولیه تمها سخت.
- یادگیری برخی از ویژگیها نیاز به زمان دارند.
- در برابر هکرها آسیبپذیر است (میتوانید با انجام اقدامات احتیاطی اولیه، مانند اسکن امنیتی وبسایت Site Lock، این خطر را کاهش دهید).
- اغلب کند است.
- CMS شماره 2: جوملا (Joomla)

جوملا دومین سیستم مدیریت محتوا محبوب است. از نظر سهولت استفاده و انعطافپذیری و سفارشیسازی آن در وسط وردپرس و دروپال قرار میگیرد.
مزایای انتخاب جوملا
- رایگان است.
- استفاده از آن نسبتاً آسان است.
- انعطافپذیری زیاد در افزودن افزونهها
- منابع آموزشی زیاد
- قالبهای جوملا زیاد
- چند زبانه است.
- برای سئو خوب است.
- برای تجارت الکترونیک خوب است.
- امن است.
معایب احتمالی انتخاب جوملا
- ماژولها و افزونههای کمتر نسبت به وردپرس و دروپال
- جامعه استفاده کوچکتری نسبت به وردپرس
- CMS شماره 3: دروپال (Drupal)

سومین سیستم مدیریت محتوای محبوب، دروپال، از سایرین متمایز است زیرا بیشتر برای توسعهدهندگان حرفهای است تا مبتدیان. و حتی برای توسعهدهندگان، یادگیری نحوه استفاده از دروپال بهطور خاص میتواند زمانبر باشد.
مزایای انتخاب دروپال
انعطافپذیری و سفارشیسازی بیشتر در طراحی وبسایت
- امنیت بالا
- برای سئو خوب است.
- جامعه استفاده بزرگ
- مناسب وبسایتهای موبایل پسند.
- پلت فرم خوب برای ویژگیهای پیشرفت
معایب انتخاب دروپال
- استفاده از آن سختتر از وردپرس و جوملا است.
- بهروزرسانی باعث مشکلات در افزونهها میشود.
- استفاده از تعداد زیادی ماژول میتواند منجر به مشکلات در وبسایت شود.
در این مقاله سعی شد در مورد سامانههای مدیریت محتوا اطلاعات کافی در اختیار شما قرار بگیرد ولی به دلیل گستردگی این بخش چند مورد از این سامانهها معرفی شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم مدیریت محتوای متناسب با وبسایت خود میتوانید از مقالات زیر نیز استفاده کنید.
بدون دیدگاه