بازاریابی نظرات

بازاریابی نظرات


برخی از افراد با تصور اشتباه از بازاریابی نظرات یا کامنت مارکتینگ و همچنین عدم آشنایی دقیق با اصول کامنت گذاری، این نوع بازاریابی را کم ارزش و کم بها می دانند. پس ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از اینکه بازاریابی دیدگاه و کامنت مارکتینگ را آغاز کنید، از خود بپرسید که آیا این نظر من تأثیر مثبتی روی مخاطب دارد و حتی این پاسخ چه کمکی می تواند به آنان بکند؟ شما با اطلاعاتی که به مخاطب خود می دهید، می توانید تعامل بیشتری بین خود و مخاطب ایجاد کنید. در نتیجه فروش محصول و خدماتتان نیز افزایش می یابد. پس برای موفقیت بیشتر در کسب و کارتان تا انتهای این مقاله با ما بمایند.

تعریف بازاریابی نظرات (Comment Marketing)

بازاریابی نظرات یا کامنت مارکتینگ (Comment Marketing) یعنی اینکه در سایت خود از نظر مخاطبان و کاربران استفاده کنید و یا اینکه با نظر دادن در سایت دیگران و معرفی برند و خدمات خود اعتماد کاربران را افزایش دهید تا با این امر منجر به افزایش فروش و ترافیک شوید. به عبارتی دیگر کامنت مارکتینگ به معنای استفاده از کامنت و نظرات بازدیدکنندگان سایت برای افزایش رتبه سایت و بهبود وضعیت فروش و کسب‌ درآمد است. از کامنت برای معرفی برند، ارتباط مؤثر با کاربران و افزایش اعتماد آن‌ها و در نهایت افزایش میزان ترافیک استفاده می‌شود.

برخی از روش های بازاریابی نظرات

  • جمع‌آوری و پاسخ‌گویی به نظرات در سایت خود

اگر در بخش نظرات سایت شما، کاربر و مخاطبی سؤال و ارائه پیشنهاد یا نظری دارد، جمع آوری کرده و نسبت به آن ها پاسخ گو باشید. در بازاریابی نظرات (Comment Marketing) رعایت این نکته نوعی بها دادن به مخاطب است. به نظرات سایت خود به مانند یک منبع ارزشمند بازاریابی بنگرید. گاهی اوقات به مخاطبان خود پیشنهاد محصول یا خدماتی را دهید، چون پیشنهادات شما از نگاه بازدیدکنندگان ارزشمند بوده پس آنان از پیشنهاد شما استقبال می کنند و باعث افزایش فروش محصول شما می‌‌شود. پس اگر کسی سؤالی می‌کند علاوه بر پاسخ می‌توانید به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید اشاره کنید تا باعث افزایش فروش شود.

  • پاسخ‌گویی به نظرات منفی سایت خود

به نظرات کسانی که در سایت شما کامنت های منفی و انتقادی ارائه می‌کنند، پاسخ‌های قانع ‌کننده بدهید. شما باید در بازاریابی نظرات، از نظرات این افراد نیز در جهت بهبود خدمات و محصولاتتان و ایجاد تغییراتی در فرآیند کسب‌وکارتان ایده بگیرید. زمانی که شما از نظرات مخاطبانتان برای ارتقای کسب و کارتان استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که این نظرات منبع بسیار باارزش برای بازاریابی محصول و خدمات شما هستند. علاوه بر پاسخ گویی، منتشر کردن کامنت‌های منفی، می تواند به برند شما کمک می‌کند. چون وقتی کاربران به وب‌سایت شما سر می‌زنند و می‌بینند که در کنار کامنت‌های مثبت یا سؤالی، کامنت‌های منفی هم وجود دارند، به آنان این اطمینان را می‌دهد که شما با فیلتر کردن کامنت‌های منفی سعی در خوب جلوه دادن خودتان نیستید.

  • پاسخ‌گویی به نظرات در سایت‌های مشابه خود

اگر در سایت ها یا حتی شبکه ها و رسانه های اجتماعی (مانند فیس‌بوک، لینکدین، اینستاگرام و غیره) فکر می کنید که سؤالاتی مرتبط با محصول و خدمات شما پرسیده شده است و شما نیز قادر به پاسخ گویی در خصوص سؤال مخاطب هستید، حتماً مخاطب را راهنمایی کنید. در این زمینه سعی کنید پاسخ‌های دقیق و ارزشمند بدهید. پاسخ های ارزشمند شما باعث می شود تا خوانندگان با دیدن پاسخ‌ سؤالاتشان به شما علاقه‌مند شده و به سایت تان مراجعه کنند. حتی ممکن است با این شیوه و روش علاوه بر بازدید از وب سایت شما، اقدام به خرید محصولات و خدمات کنند.

برخی از مهم ترین ویژگی های بازاریابی نظرات

باید بدانید که برای بازاریابی نظرات، کامنت نویسی هوشمند می تواند برند شخصی شما را در فضای مجازی معتبرتر کند. یک کامنت ارزشمند باید ویژگی‌هایی مانند موارد زیر را داشته باشد تا بتواند مخاطب را به سمت کسب و کار شما جذب کند:

  1. نباید بیش از حد طولانی باشد.
  2. کامنت‌های منفی را هم منتشر کنید.
  3. پرمحتوا، ارزشمند و قابل استناد باشد.
  4. بی ارتباط با سؤال پرسش شده نباشد.
  5. جذاب و گیرا و در عین حال مهم باشد.
  6. پیشنهادهایی را ارائه دهد تا مخاطب جذب شود.
  7. برای کامنت های دریافتی، سعی کنید سریع پاسخ بدهید.
  8. برای کامنت خود وقت گذاشته و با حوصله کامنت گذاری کنید.
  9. امکان کامنت گذاشتن را در تمام صفحه‌های سایت خود فراهم کنید.
  10. در کامنت گذاری به صورت قطعی نظر و پاسخ ندهید و از واژه هایی مانند شاید، احتمالاً، من فکر می‌کنم و امثال آن استفاده کنید.
  11. پیشنهاد می‌کنم که به هنگام پاسخ به کامنت کاربران، به خاطر نوشتن این کامنت از آن‌ها تشکر کنید. با این اقدام، کاربر و مخاطب حس بهتر و قابل اعتمادتری نسبت به شما و سایت تان پیدا می کند. در نتیجه مخاطب مجدد به سایت شما مراجعه کرده و یا کامنت می گذارد.
  12. سعی کنید به کاربران انگیزه بدهید. بعضی از افراد در سایت خود سیستم امتیازدهی دارند و به ازای هر نظر و کامنت، امتیازی به کاربران می‌دهند. در کامنت مارکتینگ این اقدام می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در کاربر برای گذاشتن کامنت باشد.

سخن پایانی

بازاریابی نظرات یا به عبارتی کامنت مارکتینگ را می‌توان از جمله روش‌های بازاریابی دانست که هنوز هم می‌تواند مؤثر واقع شود. درواقع از آنجایی که اغلب افراد به بخش نظرات سایت اعتماد بیشتری دارند تا تمام محتوای سایت؛ پس می توان به جرئت گفت بازاریابی نظرات یا کامنت مارکتینگ، روشی بسیار ساده و در عین حال ارزشمند برای افزایش اعتبار سایت و همچنین فروش محصول و خدمات شما است؛ بنابراین از این فرصت برای بازاریابی استفاده کنید و مطمئن باشید تأثیر مثبتی روی کسب‌وکارتان می‌گذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *