با توجه به روی کار آمدن تکنولوژی و اینترنت به جرئت می توان گفت که هر روز بر تعداد کاربران و مخاطبانی که به صورت آنلاین کالا و خدمات خود مورد نیاز خود را خریداری و تهیه می کنند، افزوده میشود و در پی آن نیز جستجوها در اینترنت بالا میرود. همین امر بستر و زمینه را برای کسب و کارهای آنلاین، به وجود می آورد. در اینجا است که با توجه به دنیای تکنولوژی و همچنین کسب و کارهای رقابتی، اهمیت بازاریابی موتورهای جستجو مشخص میشود. بازاریابی یا همان تبلیغات در موتورهای جستجو که به اختصار به آن SEM نیز گفته می شود، امکان پیشی گرفتن کسب و کار شما را از رقبا فراهم میکند و باعث جذب مشتریان بیشتر و در نتیجه فروش و درآمد بالاتر شما در کسب و کارتان میگردد؛ اما فراموش نکنید که بایستی یک استراتژی درستی پشت بازاریابی موتورهای جستجو و تبلیغات پولی در گوگل باشد. شما با کسب اطلاعات در این حوزه میتوانید بهترین استراتژی های بازاریابی موتورهای جستجو با روش پولی را برای کسب و کار خود به کار ببرید. ما در مقاله پیش روی، به صورت اختصاصی به نکات مهم در مورد بازاریابی موتورهای جستجو می پردازیم که شما با رعایت این نکات، می توانید مشتریان زیادی جذب کنید تا فروش تان بالا رود و همچنین در نتایج موتورهای جستجو (SERP) بیشتر دیده شوید. مطالعه این مقاله به افزایش دانش شما کمک زیادی میکند.
تعریف و چیستی بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing= SEM)
در حال حاضر وقتی صحبت از بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing=SEM) میشود، باید گفت که مفهوم بازاریابی موتورهای جستجو، بیشتر در تبلیغات غیر رایگان یا به عبارتی بر روی تبلیغات پولی موتورهای جستجو در گوگل خلاصه میشود. بازاریابی موتورهای جستجو شامل اقدامات پولی (تبلیغات کلیکی، تبلیغات در شبکههای اجتماعی و جستجوی پولی) است که میتواند در مدت زمان کوتاه مشتریهای احتمالی زیادی را به سمت سایت جذب کند. بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) یکی از استراتژیهای بازاریابی آنلاین و دیجیتال است که با هدف افزایش رتبه سایت و دیده شدن آن سایت یا صفحه در نتایج جست و جو مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که گفته شد، (SEM) یکی از روش های مؤثر جذب مشتری در کسب و کار آنلاین است. باید بدانید که بازدیدکنندگان با هدف رفع نیاز خود در موتورهای جستجو محصول و خدمات درخواست خود را سرچ می کنند. در این راستا بازاریابی موتورهای جستجو، این امکان را به کاربر می دهند که او به عنوان کاربر بالقوه در آینده به مشتری بالفعل تبدیل شود. در واقع زمانی که یک کاربر محصول و خدماتی را در گوگل سرچ میکند، به احتمال زیاد به آن خدمات و محصولات نیاز دارد. شما با بازاریابی موتور جستجو میتوانید کاربر هدف را به سایت خود بکشانید و او را به یک مشتری تبدیل نمایید و در رتبههای نخست قرار بگیرید و دیده شوید. از سویی دیگر غیر از نکات و موارد اشاره شده، تبلیغات در موتورهای جستجو به لحاظ هزینه مقرون به صرفه است، چرا که شما به واسطه کلیک بر روی بازدیدهایی که از سایت تان می شود و همچنین لینکهای تبلیغاتی که دارید، هزینه را پرداخت میکنید؛ بنابراین احتمال اینکه هزینه شما سوخت شود، بسیار پایین میآید.
توجه به نکات ارزشمند و ارزنده در بازاریابی موتورهای جستجو
برای آن که با توجه در (Search Engine Marketing= SEM) و کسب و کار خود موفق باشید یکسری از نکات پر اهمیت و نهفته در این نوع بازاریابی حائز توجه است. در ادامه این مقاله نیز با ما باشید تا این نکات را با شما در میان بگذاریم:
- در بازاریابی موتور جستجو تحقیق و تعیین استراتژی مناسب برای کلمات کلیدی، میتواند نتایج عالی را به همراه داشته باشد و مخاطبان هدفمند و مشتریهای احتمالی را به سمت سایت جذب کند.
- بازاریابی موتورهای جستجو با ابزارهایی مانندگوگل ادز (Google Ads) انجام می پذیرد. پروسه انجام آن نیز در بازههای کوتاه مدت است و آثار و نتایج آن به محض پایان کمپین بازاریابی و اتمام بودجه ورودی وبسایت از این محل نیز به خاتمه مییابد.
- در صفحه نتایج موتورهای جستجو زمانی که در میان سایتهای مختلف جستجوی کاربر نمایش داده می شود، برخی به صورت پولی با ابزارهایی مانند با گوگل ادز (Google Ads) بالا آمدهاند که این خود همان اصطلاحاً بازاریابی موتورهای جستجو است که با جستجوی کاربر نیز مرتبط بوده و در جایگاه نخست نتایج جستجو قرار گرفته است؛ بنابراین اینکه کاربر یا مشتری به احتمال زیاد بر روی نتایج ظاهر شده در صفحه نخست کلیک کنید زیاد است.
- سعی کنید رتبه سایت خود را بالا ببرید. در این خصوص لازم است که هم به سئو سایت خود و هم بازاریابی موتورهای جستجو را در کانون توجه خود قرار دهید. به عبارتی دیگر می توان گفت که شما می توانید با به طور موازی هم روی تبلیغات جستجوی پولی (SEM) و هم روی سئو (SEO) سایت خود کار کنید.
- شما باید بدانید که بهینهسازی و سئو سایت برای موتورهای جستجو ضروری است، چرا که اگر سایت شما مطابق با قوانین سئو نباشد، اصلاً مورد توجه گوگل قرار نمیگیرد تا آن را در نتایج جستجوی کاربر نشان دهد. سایت شما وقتی که سئو و بازاریابی مناسب محتوایی نداشته باشد، به احتمال زیاد باعث خرید و تعامل کاربر نمیشود.
- شما تا وقتی که از کیفیت سایت خود و همچنین سئو سایت خود مطمئن نشدید، نباید به سراغ بازاریابی مانند بازاریابی موتورهای جستجو بروید.
- سرویسها و سایت های داخلی و خارجی زیادی را می توان برشمرد که خدماتی را در حوزه بازاریابی موتورهای جستجو ارائه میکنند؛ اما واقعیت این است که برخی از این سایتها برای آن هزینه ای که دریافت می کنند، متأسفانه خدمات درست و صادقانه ای ارائه نمیدهند. در واقع این سایت ها از طریق ربات هایی در برابر هزینه هایی که پرداخت کرده اید، کلیکهای الکی و فیکی ایجاد می کنند. در این بین هم تبلیغ دهندگان فکر میکنند که کاربران این کار را انجام دادهاند؛ بنابراین در انتخاب سرویس مناسب جهت تبلیغات خود، دقت لازم را به خرج دهید و هوشیار باشید. سرویسی را انتخاب کنید که پنل های مدیریتی خوبی را در اختیار شما قرار دهند.
بدون دیدگاه