همه انسانها همیشه زمانی که برای بار اول به مکانی وارد می شوند که برای آنها ناشناس است سعی میکنند که تمام موارد آن موقعیت و مکان را به خاطر بسپارند تا در دفعات بعد و مشاهدات بعدی آن دچار مشکل نشوند. یکی از کارهایی که در گوگل صورت می گیرد این است که تمام سایت ها و محتویات آن را به خاطر بسپارد و نه تنها تمام مطالب موجود در آن را شناسایی نماید بلکه، بتواند محتویات آن را و موارد مربوط به محتویات را به روزرسانی و بهینه سازی نماید و سپس تمام مطالب آن را سازماندهی نماید. یکی از مواردی که در گوگل در زمینه سئو کاربرد دارد ، استفاده از اسکیما Schemaاست که باعث می شود سایت از سئوی بهتری برخوردار شود.
اسکیماSchema چیست؟
آنچه که در اسکیما صورت میگیرد شامل رعایت عنوان، ساختار متن با استفاده از H3,H2,H1، قراردادن عنوان Alt برای عکسها و بهینهسازی کلمات کلیدی است و با انجام این اقدامات اسکیماSchema یا سئو و شناسایی صفحات سایت برای موتور جستجوی گوگل ساده تر خواهد شد. این دسته از وظایف که در داخل سایتها انجام می شود سئوی تکنیکال نامیده میشود.
این نوع نشانهگذاری باعث میشود که موتور جستجوی گوگل اطلاعات بیشتری راجع به محتویات سایت ها به دست بیاورد.
در سال 2011 وب سایت اسکیماSchema شروع به همکاری در زمینه تجارت با موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو نمود و هدف اصلی آن نیز یکپارچه سازی دادههای موجود در صفحات سایت است. اسکیما همانند دایره المعارفی از علائم نشانهگذاری است و دارای زبانی استاندارد و قابل فهم درموتورهای جستجو است.
وظیفه اصلی موتورهای جستجو بر اساس نشانهگذاریها، دادهها را تعریف و طبقهبندی نموده و ساختار آنها را بررسی نموده و آنها را رتبهبندی میسازند.
تعریف نشانهگذاری اسکیماSchema
به کلیه فعالیتهایی که در آن صفحات مختلف سایت برای موتورهای جستجو نشانهگذاری را انجام میدهند نشانه گذاری اسکیماSchema(شما) میگویند.
فواید استفاده از نشانهگذاری اسکیماSchema
به عنوان مثال فرض کنید که شما قرار است نام یک مفهوم و یا واژه ای مثل نرم افزار خاصی را در گوگل سرچ کنید، بعد از سرچ کردن نام مورد نظر میتوان تمام نام ها و موراد مربوط به نام نرم افزار را در صفحات سایت مشاهده نمود در واقع اسکیماSchema به شما این فرصت را می دهد تا در لیست نتایج اولیه گوگل و از آن مهم تر در گراف دانش گوگل قرار گرفته و از طریق این دسته از صفحات بتوانید لینک مربوط به صفحات را دریافت کنید با استفاده از این لینکها افراد و کاربران زیادی میتوانند سایت شما را مشاهده نموده و از مطالب آن استفاده نمایند.
قسمتهای قابل نشانهگذاری در اسکیماSchema
در واقع در صفحات سایت میتوان با استفاده از روش اسکیما Schemaمواردی مانند تصاویر، نویسنده، تاریخ انتشار، آخرین ویرایش، عنوان صفحه، فرمت صفحه را سازماندهی نمود.
روشهای استفاده از کدهای اسکیماSchema
استفاده از ابزارهای میکرودیتا، JSON LD، گوگل تگ منیجر(GTM) دراسکیماSchema

1-روش میکرودیتا در اسکیماSchema
میکرودیتا: به اطلاعات کوچکی که در تکههای مختلف صفحات سایت استفاده میشود و مشخص مینمایند که هر تکه دربردارنده چه موضوعی بوده و یا چه اقداماتی را انجام میدهد گفته میشود.

روش استفاده از میکرودیتا
مرحله اول: وارد نمودن مشخصات موضوع مورد نظر در داخل تگ div. به عنوان مثال موضوع مورد نظر درباره عنوان یک فیلم است.
مرحله دوم: در این مرحله میکرودیتا را استفاده میکنیم. که در موضوع تگ نشاندهنده itemtype و حوزه مورد نظر با نام itemscop شناخته میشود. با توجه به مثال مورد نظر فیلم یا film به عنوان حوزه و موضوع اصلی انتخاب می شود.
مرحله سوم: در این مرحله جزئیات را وارد می نماییم در مورد فیلم می توان نام فیلم، نام تهیه کننده، نام کارگردان، سال تهیه و … را نمی توان نام برد.
با استفاده از تگ itemprop میتوان راهنمایی بیشتر را دریافت نمود.
همکنون کد اسکیمای شما آماده شده است و میتوان آن را بعد از قرار گرفتن در تگ head در سایت مورد نظر قرار داد.
2-روش JSON LD یا اسکریپت دراسکیماSchema
JSON LD مانند میکرودیتا یک میکرودیتای ساختاریافته ای است که میتواند برای ساختار دادن به اطلاعات در وب سایت استفاده نماید. داده های موجود را با فرمت schema.org پیاده سازی میسازد. زمانی که دادههای شما پیادهسازی میشوند گوگل بهتر میتواند سایت شما را درک نموده و بدین وسیله رتبه خوبی را کسب کنید.
روشهای استفاده از JSON LD در اسکیما
دو روش اصلی برای نشانهگذاری با استفاده از اسکریپت وجود دارد: 1- با استفاده از برنامهنویسی توسط خودتان. 2-استفاده از ابزارهای رایگان.

مراحل استفاده از اسکریپت در اسکیما
مرحله اول: وارد شدن در سایت schemaApp.com، در این مرحله با انتخاب نمودن موضوع مورد نظر و زیر مجموعه های آن میتوانید تگهایی را تعریف کنید.
مرحله دوم: انتخاب موضوع مورد نظر و زیرمجموعه های آن.
مرحله سوم: وارد کردن اطلاعات در مورد موضوع مورد نظر، در این مرحله مجموعهای فیلدها با توجه به موضوع انتخابی برای بارگذاری میشوند که با پر کردن برخی از این فیلدها میتوانید دادههای مربوط به موضوع مورد نظر خود را وارد کنید.
مرحله چهارم: ساختن کد JSON LD : در این قسمت در سمت راست بالای صفحه یک کادر زرد رنگ موجود است که داخل آن کدهای مختلفی است.
مرحله پنجم: انجام تست و کوپی نمودن کدها است، با کلیک نمودن روی گزینه copy to clipboard کدها را میتوان کوپی نموده و در سایت استفاده کنید و با کلیک بر روی گزینه test markup میتوان کدهای ایجاد شده را آزمایش نمود.
3-روش Google Tag Manager دراسکیماSchema
با استفاده از این روش میتوان تگها و کدهای برنامهنویسی را در سایت یا اپلیکیشنهای موبایل بارگذاری و بهروزرسانی و مدیریت نمود. تنها کاری که لازم است انجام داد این است که فقط افزونه GTM را نصب نموده و باقی کدها را در همان جا مدیریت کنید.

این روش شامل سه بخش اصلی است:
تگها(tags): به مجموعه ای از کدها که برای قرار گرفتن در بین کدهای وب سایت دسته بندی میشوند میگویند.
تریگرها(triggers): در gtm تریگر ها مانند شنودها عمل مینمایند و برای جستجو در مورد تعداد ارسالها، کلیک ها و بازدیدهای پیج استفاده میشوند و در زمانی که عمل مورد نظر انجام شد به تگها علامت داده میشود تا وارد عمل شوند. در واقع این تریگرها هستند که مشخص میسازند کجا، کی و تحت چه شرایطی تگگذاری انجام شود.
متغیرها(variables): شامل یک سری اطلاعاتی هستند که برای ذخیره کردن محل انجام یک رویداد استفاده میشوند.
استفاده از GTM در اسکیما

مرحله اول: مجموعهای جدید از تگها را با استفاده از گزینه Add a new tag بسازید.
مرحله دوم: نوع تگ خود را انتخاب کنید با استفاده از گزینههای tag configuration و سپس با انتخاب گزینه موجود در سمت راست صفحه، نوع تگها را انتخاب میکنیم.
مرحله سوم: پیست نمودن کد JSON LD در داخل کادر قابل مشاهده و سپس انتخاب گزینه save.
مرحله چهارم: ذخیره نمودن تگهای ایجاد شده در یک صفحه pop-up. در سمت راست این صفحه save tag و سپس یک نام را برای آن انتخاب کنید و دوباره آن را ذخیره کنید.
مرحله پنجم: ساختن یک تریگر جدید، با استفاده از منوی سمت چپ و انتخاب گزینه trigger و سپس انتخاب گزینه new میتوان این مورد را تعریف نمود.
مرحله ششم: تعریف نمودن تریگر بر اساس بازدید از صفحه، با استفاده از این روش میتوان به محض بازدید از صفحه تگ فعال شود و بدین وسیله میتوان آنها را ایندکس نموده و تگ اسکیما فعال شود و توسط رباتها خوانده شوند.
برای انجام این کار لازم است که در صفحه page view روی گزینه choose a trigger type و سپس انتخاب نمودن گزینه page view در سمت راست صفحه را انجام داد.
مرحله هفتم: مشخص نمودن اینکه تگها در چه صفحاتی کار کنند یا در چند صفحه کار کنند برای این کار لازم است که نام آدرس مورد نظر را وارد نموده و سپس آن را ذخیره کنید.
مرحله هشتم: برقرای اتصال تریگرpage view به تگهای HTML، برای این کار لازم است که گزینه tag را از منوی سمت چپ انتخاب نموده و سپس روی نام تگ ساخته شده کلیک کنید و سپس در صفحه باز شده گزینه choose a trigger to make this tag fire را انتخاب میکنیم.
مرحله نهم: انتخاب تریگر ساخته شده، در این مرحله باید همان تریگر ساخته شده را انتخاب نموده و سپس آن را ذخیره کنید.
مرحله دهم: منتشر نمودن تگهای اسکیما، که لازم است در سمت راست بالای صفحه گزینه submit را انتخاب کنید و سپس در صفحه جدید گزینه publish را انتخاب کنید. سپس نام وتوضیحات مربوط به تگها را وارد ساخته و گزینه continue را بزنید.
حالا دیگر کد اسکیمای شما ساخته شده است و بعد از هر بازدید تگهای آن فعال میشوند.
بدون دیدگاه