روابط عمومی و جایگاه آن در کسب و کار

روابط عمومی و جایگاه آن در کسب و کار


بدون شک، روابط عمومی با فعالیتی فراتر از تنظیم و ارسال مطالب و مقالات یا پست گذاشتن اعلان های مطبوعاتی، یکی از ارکان ها و پایه هایی است که می تواند در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه کسب و کارهای شما را پوشش و ارتقا دهد. روابط عمومی یکی از مهم ترین بخش های هر کسب و کار فعال به شمار می رود. در واقع پویاترین بخش هر مجموعه و سازمانی را در قسمت روابط عمومی آن می توانید بیابید. این در حالی است که متأسفانه معمولاً پیش می آید که اهمیت این بخش به فراموشی سپرده شود. در این بین اگر شما به روابط عمومی در کسب و کار و شرکت خود توجه نداشته باشید، باعث می شود تا از رسیدن به موفقیت در اهدافتان دور بمانید. همانطور که از صحبت های ابتدایی ما آشکار است، در این مقاله قصد داریم تا اهمیت این موضوع و نقش و جایگاه آن را در کسب و کار تجاری با شما در میان بگذاریم. تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

تعریف روابط عمومی

در این بخش برای تعریف واژه مربوطه می توان انواع مختلفی از تعاریف را برشمرد. از جمله این تعریف ها می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

روابط عمومی و جایگاه آن در کسب و کار

  • مجموعه ای از اقدامات و تلاش هایی است که در آن هر شرکت و کسب و کاری برای برقراری ارتباط مؤثر، کارا، اثربخش و همچنین هدفمند با گروه هایی که در ارتباط‌اند با آن شرکت یا کسب و کار هستند، انجام می دهد.
  • حوزه روابط عمومی فعالیت های مرتبط مختلفی را دربرمی گیرد و هدف اصلی همه آنها نیز انتقال پیام یا پیام هایی با اهداف خاص و مشخص است.
  • با اطلاع رسانی به ذی‌نفعان از جمله مردم، مشتریان، کارمندان، شرکا و سرمایه‌گذاران و ترغیب و تشویق آنها در تلاش است تا به حفظ دیدگاه مطلوب درباره کسب و کار، شرکت و سازمان، محصولات، کالا، رهبری و تصمیمات آن نیز کمک کند.
  • مجموعه ای از اقدامات و فرآیندهایی است که بین یک کسب و کار و مخاطبان آن ارتباط برقرار می کند و در عین حال نیز آن را حفظ می‌کند.
  • اطلاعات و ارتباطات بین یک فرد، یک کسب و کار یا یک شرکت یا سازمان را شامل شود و با دربرگرفتن و مدیریت این ارتباطات در صدد است تا مطالب و اخبار را در اختیار مردم قرار ‌دهد.

اصلی‌ترین وظایف روابط عمومی

وظایف روابط عمومی در حوزه کسب و کارها گستردگی بسیار زیادی دارد. لازم به ذکر است که بدانید وظایف روابط عمومی با توجه به نوع کسب و کار و شرایط آن، متغیر است. با این وجود در این قسمت ما به برخی از این وظایف مهم اشاره می کنیم:

کار با مطبوعات؛

نوشتن اخبار و مطلب؛

طراحی کمپین‌های ارتباطی؛

مدیریت فعالیت‌های بازاریابی؛

اداره تبلیغات برنامه‌ریزی شده؛

تحلیل و بررسی پوشش رسانه‌ای؛

ترتیب دادن مصاحبه برای سخنگوی شرکت؛

تولید محتوای وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی؛

نوشتن سخنرانی برای رهبران شرکت یا سازمان؛

آماده کردن مشتری برای کنفرانس‌های مطبوعاتی؛

رسیدگی به سؤالات و شکایت‌های مردم، سازمان‌های مربوطه و مطبوعات؛

هماهنگ کننده، سرپرست، مدیر اجرایی، حسابداری و مدیر ارتباط با رسانه.

نقش و جایگاه مهم روابط عمومی در کسب و کار

  • شما می دانید که در تبلیغات برای چاپ شدن یا نمایش پیام تبلیغاتی باید مبلغ قابل توجهی بپردازید. این در حالی است که اگر در کارهای خود از روابط عمومی استفاده کنید، نیاز به پرداخت پول نبوده و بخش روابط عمومی بدون دریافت مبلغ، برای کسب و کار و محصولات شما مطلب تنظیم و برای مخاطبان ارسال می کند. پس بایستی بدانید که تأثیر بسیار بیشتر از تبلیغات در کسب و کار شما است؛ اما ناگفته نماند که روابط عمومی تبلیغات رایگان هم نیست. در کسب و کار به تلاش سخت و صرف زمان زیاد نیازمند است. به عبارتی ساده تر تبلیغات موفق نتیجه روابط عمومی موفق است.
روابط عمومی و جایگاه آن در کسب و کار
تاثیر مثبت بر تبلیغات
  •  به شما کمک می کند تا در ذهن مخاطبان و سازمان های دیگر بمانید و اعتبار کسب کنید. به عبارتی روابط عمومی اعتبار می بخشد. کسب اعتبار برای شما باعث می شود تا برند خود را در جایگاه مناسب و شایسته قرار دهید. در نتیجه شما علاوه بر کسب اعتبار، به کسب و کار خود نیز رونق می بخشید. پس در کسب و کار می‌تواند به آن کمک کرده تا کسب و کار شما پرنفوذتر، بزرگ‌تر و همچنین مهم‌تر از جایگاه واقعیش به نظر بیاید.
روابط عمومی و جایگاه آن در کسب و کار
روابط عمومی و اعتبار بخشیدن به برند
  • بخش کلیدی در هر سازمان و کسب و کاری است. شما اگر حتی کسب و کار کوچک نیز دارید باید به فکر داشتن بخش هم در کسب و کار خود یعنی روابط عمومی برای آن باشید. در حقیقت بزرگی یا حتی کوچکی یک شرکت و کسب و کار ارتباطی به وجود یا عدم روابط عمومی ندارد. برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار، روابط عمومی می تواند برای شما نقش مهمی را ایفا کند.
روابط عمومی و جایگاه آن در کسب و کار
تاثیر روابط عمومی بر کسب و کارهای کوچک
  • فرصت‌شناس بوده و به نوعی پایه و اساس ارتباطات و روابط است. شما با داشتن یک روابط عمومی می توانید ارتباط مستمری در کسب و کار خود راه‌اندازی کنید. در نتیجه به یک منبع داده‌ای عالی برای تأثیرگذاری تبدیل شوید.
روابط عمومی و جایگاه آن در کسب و کار
روابط عمومی پایگاهی جهت ایجاد ارتباطات
  • در کسب و کارها و شرکت ها می تواند با پوشش مطلوب و جذاب محصول و کالای آن شرکت و سازمان فعالیتهای بازریابی مدنظر را تقویت کند. از این رو در کسب و کار  به طور کاملاً محسوس از اهمیت بالایی برخوردار است.
تقویت بازاریابی با روابط عمومی
  • در هر کسب و کاری که هستید، باید بدانید که روابط عمومی عامل و پل ارتباطی برای ایجاد مناسبات مطلوب بین سازمان ها و ارگان ها و همچنین بین ذی‌نفعان است به همین دلیل نمی‌توان نقش روابط عمومی در کسب و کار نادیده گرفت.
پل ارتباطی بین افراد و سازمان ها
  • می‌تواند بر روی سود و منفعت یک کسب و کار تأثیر مهمی داشته باشد. باید بدانید که این اثرگذاری صرفاً منحصر به زمان شروع کار آن کسب و کار نیست و برای همه زمان‌ها صدق می کند. فنی از بازاریابی خاص است که می‌تواند در بخش‌های مختلف بازاریابی یک برند نیز اعمال شود.
روابط عمومی و کسب سود در کسب و کار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *