در دنیایی که هر روز با تکنولوژی جدیدی برای انجام کارها روبرو می شویم و شاهد پیشرفت در زمینههای فناوری هستیم قطعا یکی از زمینههایی که تحت تاثیر این تکنولوژی قرار میگیرد فضای کسب و کار هاست که می توان پی به شگلگیری کسب و کارهای جدید مبتنی بر تکنولوژی برد که چگونه کسب و کارهای فیزیکی جای خود را به کسب و کارهای آنلاین دادهاند و اهمیت این نوع کسب و کارها روزبه روز برای همه افراد بشر پررنگتر میشود.
اهمیت کسب و کار آنلاین
یکی از ویژگیهای کسب و کار آنلاین این است که برای جذب افراد در کسب و کارهای مختلف نیاز ی به داشتن پارتی و رابطه نیست و شانس افراد برای ورود به کسب و کار داشتن شایستگی و تخصص لازم در زمینه مربطه است.

از دیگر موارد قابل اهمیت در کسب و کار آنلاین می توان به موارد زیر اشاره کرد:
بدون مرز
از جمله ویژگیهای کسب و کار آنلاین این است که صاحبان آن می توانند با هر نقطه ای از شهر و کشور خویش و یا حتی خارج از مرزهای کشور خویش ارتباط برقرار نموده و از این طریق به ایجاد رابطه جهانی بپردازند و کسب و کار خود را گسترش دهند.
بدون محدودیت مکانی و زمانی
در تمامی کسب و کارهای آنلاین است می توان شاهد این اتفاق بود که در هر ساعتی از شبانه روز می توانند با مشتریان خود ارتباط داشته باشند و مشتریان خود را در هر نقطه ای از این کره زمین جذب نمایند این خاصیت مهم کسب و کار آنلاین است.
بازار هدف بزرگ
منظور این است که با استفاده از تکنولوژی می توانید کسب و کار خود را گسترش داده و به فرارتر از هر نقطه ای که انتظار دارید آن را قرار دهید.
قابلیت ارتقای آسان
یکی از مزیتهای کسب و کار آنلاین است که برای گسترش و ارتقای آن لازم نیست که تدارکات فراون ببینید بلکه در کمترین زمان و با ابزارهایی ساده می توانید اقدام نمایید.
عدم نیاز به سرمایه زیاد
کسب و کارهای آنلاین در مقایسه با سایر کسب و کارها بدون استفاده از سرمایه گذاریهای زیاد و نیروی انسانی و غیره به راحتی راه اندازی می شوند.
مدل های کسب و کار آنلاین چیست؟
مدل های کسب و کار آنلاین در واقع همان روش کسب درآمد و پول درآوردن است .
تفاوت بین مدل کسب و کار و طرح کسب و کار
بین دو مفهوم مدل کسب و کار و طرح کسب و کار تفاوت وجود دارد و این دو مفهوم از هم جدا هستند در مدل کسب و کار افراد معمولا به دنبال شبکه ها و راههایی برای کسب درآمد هستند در حالی که در طرح کسب و کار صاحبان کسب و کار و افراد به دنبال این هستند که تنظیمات لازم برای انجام فعالیتهای خود را انجام دهند.

اینکه طرح کسب و کار معمولا شامل برنامه های بلند مدت است در حالی که مدل کسب و کار متمرکز بر برنامه های کوتاه مدت است سازمانها است.
انواع مدل های کسب و کار آنلاین
مدل تبلیغات کسب و کار آنلاین
یکی از پرکاربردترین مدل های کسب و کار همین موضوع است. افرادی که از این مدل استفاده میکنند باید نسبت به شرایط نمایش سایت و کسب و کارشان دقت بالایی داشته باشند. در این نوع مدل شما موضوع ومحتوای خود را به مشتری رائه میدهید و تبلیغات مربوط به آن نیز نمایش داده می شود.
مدل وابسته کسب و کار آنلاین
در این نوع مدل افراد به صاحبان کسب و کار کمک می کنند تا کسب و کارشان رونق گرفته و میزان خرید و فروش آنان افزایش یابد. به عنوان مثال می توانید در سایتهای معتبر فروشگاهی به عنوان همکار فروش عضو شوید و درصد معینی سود در قبال فروش کالا کسب کنید.
مدل واسطه گری کسب و کار آنلابن
این مدل مشابه مدل وابسته است و شما با برقرای ارتباط بین مشتریان و فروشندگان درصد مشخصی کسب درآمد کنید و میزان دستمزد شما تا حد زیادی به زمینه فروش و حجم فروش شما دارد.

مدل سفارشی سازی کسب و کار آنلاین
در این مدل از کسب و کارهای آنلاین شما میتوانید خدمات و محصولات خود را برای مشتریان سفارشی سازی نمایید و در قبال انجام آن هزینه بیشتری را نیز دریافت کنید. سفارشی کردن محصولات هزینه زیادی برای افراد دارد و این فعالیتها برای کاربرانی استفاده میشود که هزینه و صرف مبلغ برای آنان اهمیت زیادی نداشته باشد و شامل حال کابران لوکس است.
مدل منبع یابی جمعی کسب و کار آنلاین
در این نوع مدل شما باید بتوانید افراد زیادی را برای تولید محتوا برای سایت شما پیدا نمایید و از آنها به صورت رایگان استفاده نمایید ولی تنها توجیه شما برای تولید محتوای رایگان این است که با تولید محتوا تعداد بازدیدکنندگان شما افزایش مییابد.
مدل اعطای امتیاز کسب و کار آنلاین
در مدل اعطای امتیاز برندهای بزرگ امتیاز برندشان را به صورت اشتراکی به فروش می رسانند به عنوان مثال در یک ماه حدود درصد از فروش کل شما را دریافت می نمایند.
مدل فریمیوم کسب و کار آنلاین
این مدل شامل کسب و کارهایی است که بخش ی از محصولات یا خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدهند و برای استفاده از امکانات آن از شما هزینه ای را دریافت میکنند.

مدل لیزینگ کسب و کار آنلاین
این مدل شبیه اجاره کردن است که در آن امکان استفاده دائمی به بخشی از محصولات فروخته میشود و مختص به محصولات گران قیمت بوده و زمانی که افراد توانایی خرید محصولات به شکل کامل را نداشته باشند استفاده می شود.
مدل ثبت نام کسب و کار آنلاین
در این روش مشتریان در قبال خدماتی که ارائه میدهید میزانی از هزینه را پرداخت می کنند و در ادامه میتوانید تا میزان مشخصی خدمات دریافت کنید.
مدل پرداخت در قبال مصرف کسب و کار آنلاین
در این مدل مشتریان به تناسب میزان مصرف هزینه ای را پرداخت میکنند و قبل از استفاده باید به خوبی برای بازگشت سرمایه تحقیق نمایید.
مدل بلاگری و ولاگری کسب و کار آنلاین
بلاگرها افرادی هستند که در سایت های خود به عنوان متخصص در یک زمینه خاص معرفی می شوند و این افراد پس از اینکه طرفداران خود را پیدا کردند به تبلیغ پرداخته و از این طریق کسب درآمد مینمایند و در نقطه مقابل بلاگرها، ولاگرها هستند که از طریق اشتراکگذاری ویدئو فعالیت می نمایند.

مدل آزادکاری یا فریلنسرینگ کسب و کار آنلاین
شیوه کار این سایت ها به این شکل است که کارفرمایان کار های خود را به شکل مناقصه بر اساس تحویل فوری و باصرفه قیمت به فرد یا افرادی واگذار میکنند و در قبال انجام کار دستمزدی را دریافت می کنند.
مدل فرو ش مستقیم کالا در کسب و کار آنلاین
این مدل شامل تمامی فروشگاههای آنلاینی است که به خرید و فروش محصولات خود میپردازند. نمونه بارز آن دیجی کالا است.
بدون دیدگاه