تولیدکنندگان محتوا می توانند برای مخاطب کسب و کارها به شکلهای مختلف مانند تصویری، ویدیویی، صوتی محتوا تولید کنند. در این جا تولید و ایجاد محتوا به شکل صوتی همان ساخت پادکست است. همان طور که از صحبت های ابتدایی مقاله آشکار است، در این مطلب ما به تعریف پادکست می پردازیم و همچنین نحوه ساخت آن را با شما در میان می گذاریم. در این مقاله با ما همراه باشید.
تعریف پادکست
پادکست خود نوعی از محتوای صوتی است که می توان آن را در اینترنت و فضاهای مجازی منتشر کرد. در این محتوای صوتی امکان گوش دادن برای شما در هر جا و فضایی که حضور داشته باشید، وجود دارد.به عبارتی پادکست نوعی محتوای صوتی است که افراد زیادی نیز طرفداران آن هستند.
چرایی ساخت پادکست
ارزان ترین روش های تبلیغاتی؛
ارزان بودن هزینه تولید محتوای صوتی،
بالا رفتن رتبه سایت با تولید محتوای صوتی؛
قابلیت دسترسی بدون محدودیت در زمان و در مکان؛
مؤثر بودن استفاده از محتوای صوتی در سئو سایت؛
پایین بودن حجم محتوای صوتی نسبت به تصویری؛
ایجاد تجربه کاربری منحصر به فرد و عالی برای کاربران؛
مراحل ساخت پادکست
در ادامه مراحلی برای شما گفته شده است که در واقع خلاصه ای از نحوه و مراحل ساخت پادکست است. بهتر است زمانی که تصمیم به ساخت پادکست گرفتید این مراحل را که به شرح زیر است، در کار خود رعایت کنید تا بتوانید نتیجه مطلوبی به دست آورید.
- انتخاب موضوع پادکست
ما از تولید و ساخت پادکست می توانیم دلایل مختلفی داشته باشیم. پس شما باید برای پادکست خود موضوعی را انتخاب کنید. البته می دانید که موضوعات انتخابی برای ساخت پادکست، متنوع هستند پس ترجیحاً متناسب با علاقه، مهارت، خلاقیت و نیاز مخاطبتان موضوعی را برای پادکست خود انتخاب کنید.
- تحقیق راجع به موضوع انتخابی پادکست
مسلماً پیش می آید که به پادکست هایی برخورد کنید که با موضوع شما یکسان بوده و تا حدودی شبیه هستند. سعی کنید در مراحل ساخت پادکست، نظرات مختلف آن پادکست را بگیرید و بخوانید. بازخوردها را مشاهده کنید و در مورد موضوع انتخابی خود بیشتر تحقیق کنید و مطالب با محتوای جدیدی را برای مخاطب خود بسازید.
- مشخص کردن نوع محتوا و بسط آن
مصاحبه، روایت داستان، مونولوگ و غیره از انواع مختلف مراحل ساخت پادکست هستند. شما باید مشخص کنید که کدام نوع یا انواع را با چه تعداد می خواهید برای کار خود تولید کنید. پس نوع محتوای خود را از ساخت پادکست مشخص کنید و محتوای خود را نیز گسترش دهید.
- انتخاب عنوان پادکست
شما نیاز دارید تا نام و عنوانی را برای پادکست خود برگزینید. بهتر است نام طوری باشد تا مخاطبان شما به راحتی با یک جست و جوی کوتاه در موتورهای جست و جو آن را پیدا کنند. برای این موضوع از عنوان کوتاه، کلیدی و جذاب برای ساخت پادکست خود استفاده کنید تا شنونده به پادکست شما در گوگل دسترسی داشته باشد.
- آماده سازی تجهیزات لازم برای ضبط پادکست
شما می توانید به شکل اصولی و با حداقل هزینه کرد، ضبط پادکست خود را شروع کنید و نهایتاً پادکست خود را بسازید. برای ضبط نیاز به میکروفون دارید، نه از آن فیکروفون های گران قیمت. بلکه می توانید از میکروفون گوشی موبایل خود در صورت وجود کیفیت در آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که در ساخت پادکست صوتی چون مهمترین وسیله برای ضبط پادکست میکروفون است همچنین وظیفه ضبط صدا را بر عهده دارد و باید صدا را با کیفیتی مناسب ضبط کند، بهتر است از میکروفون های خوب و با کیفیت استفاده کنید.
- ویرایش صدای ضبط شده خود
علاوه بر تجهیزات مورد نیاز برای ضبط صدا، شما نیاز است تا صدای ضبط شده خود را ویرایش کنید. برای این کار نرمافزارهای زیادی حتی رایگان برای دانلود وجود دارد که این امکان را به شما می دهند تا با استفاده از آنها صدای ضبط شده را ویرایش کنید. در ویرایش لازم است محتواهای غیرضروری را حذف کرده و روی بخش های مهم و حساس تمرکز کنید.
- آماده کردن پادکست برای انتشار
از دیگر مراحل ساخت پادکست، انتشار آن است. برای این کار با استفاده از کلمات کلیدی توضیحی مختصر و کوتاه در مورد پادکست خود بنویسید. کاور و پوشش مناسبی برای آن بسازید تا مخاطب شما با دیدن آن مجذوب پادکست شما شود.
- انتخاب محل مناسب برای انتشار پادکست
امروزه پادکستها را در محلهای مختلفی می توان منتشر کرد. از معروفترین آنها میتوان به پیجهای اینستاگرام و سایتهای انتشار پادکست اشاره کرد. توجه داشته باشید که بسیاری از پادکستها در سراسر جهان در ابتدا فقط با پیج اینستاگرام فعالیت خود را شروع کردهاند و با جذب تعداد بیشتری از مخاطبان و کاربران، کم کم و به مرور بخش های بعدی کار خود را در سایتهای معروف مختص انتشار پادکست قرار دادهاند. در ایران برخی از سایتهای انتشار پادکست داخلی مانند Shenoto دمات خود را به صورت رایگان در اختیار شنوندگان و سازندگان پادکستها قرار میدهد.
- بارگذاری فایلهای صوتی خود
برای آپلود و بارگذاری فایل های صوتی خود می توانید از پلتفرمهای مختلفی که وجود دارد از جمله Sound Cloud ،Anchor و غیره استفاده کنید. این پلتفرمها کاری که انجام می دهند آن است که محتواهای صوتی شما را ذخیره کرده و فیدبک آن را در اختیار شما قرار میدهند.
- تبلیغ پادکست خود
شما باید پادکست خود را تبلیغ کنید. برای تبلیغ می توانید از شبکه های مجازی یا وب سایت ها استفاده کنید. حتی می توانید گروهها و کانالهای مرتبط را پیدا کرده و پادکست خود را برای آنان معرفی کنید. برای مخاطب در مورد پادکست تولیدی خود بنویسید و با مخاطب ارتباط برقرار کنید.
سخن پایانی
تولید محتوای صوتی با توجه به جذابیت آن، طرفداران خود را دارد و می توان گفت طرفداران آن نیز رو به افزایش هستند. در این مقاله ما از پادکست و مراحل ساخت پادکست با شما صحبت کردیم. طبق صحبت ها مشخص است که مسلماً مراحل ساخت پادکست و ویرایش آن می تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد و برای شما زمانبر باشد؛ اما با علاقه و پشتکار می توانید به هدف خود برسید.
بدون دیدگاه