چنانچه کسب و کار محلی دارید و در یک محدوده خاص فعالیت می کنید، برای افزایش فروش و خدمات، تبلیغات نقش به سزایی دارد. تبلیغات محلی تمام آن چیزی است که یک کسب و کار محلی به آن نیاز دارد؛ اما هنوز افرادی هستند که تبلیغات را در کسب و کارهای خود نادیده می گیرند. اگر می خواهید کسب و کارتان هر روز در حال پیشرفت باشد باید برای کسب و کارتان زمان گذاشته و تبلیغ کنید تا از این طریق افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا شوند. بدون انجام تبلیغات برای کسب و کارها مشتریان و مخاطبان خود را به مرور زمان و کمک کم از دست می دهید. پس مهم است که برای کسب و کارتان تبلیغات انجام دهید و از راه های پولی برای تبلیغات خود استفاده کنید تا بتوانید هر روز کسب و کارتان را رشد دهید. بدین صورت نیز افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا می شوند و در نهایت شما افزایش درآمد خواهید داشت؛ اما نکته مهم در این بین، چگونگی و نحوه تبلیغ کسب و کار است. این سؤالی است که همواره ذهن صاحبان کسب و کار را به خود مشغول میسازد. این سؤالی است که در صورت پاسخگویی مناسب به آن نقش بسزایی بر کسب و کار محلی شما و به تبع آن درآمد حاصل از آن دارد. اما اگر تبلیغ مناسبی نداشته باشید و محصول را به درستی معرفی نکنید، مظمئناً نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت؛ بنابراین در این مقاله قرار است ما شما را با برخی از روش های تبلیغ کسب و کارهای محلی آشنا کنیم.
تعریف تبلیغ
تبلیغ را می توان به معنای ابلاغ و رساندن پیام دانست. پس وقتی که شما تبلیغ میکنید در واقع دارید، پیامی را به مخاطب ارسال می کنید. قطعاً خود شما هم میدانید که هرچه روشی که برای رساندن پیام به کار میبرید هوشمندانهتر باشد، به همان نسبت نیز پیامتان دارای تأثیر بیشتری خواهد بود و کاراتر است.
نحوه و روش های تبلیغ کسب و کار
- شبکه های اجتماعی
با پیشرفت اینترنت و از آن جایی که افراد کثیری به حداقل یکی از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک، واتساپ و غیره دسترسی دارند، تبلیغ در شبکه های اجتماعی می توان تأثیر بسزایی در تبلیغ کسب و کار محلی شما داشته باشد. همیشه در تبلیغات این گونه نیست که مشتری برای دیدن کارهایتان به سمت شما بیاید، بلکه این شما هستید که باید به سمت آنها بروید. پس اگر در شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام عضو هستید و فکر میکنید در آن گروهی عضو هستید که متقاضیان محصولات و یا خدمات شما در آن جا متمرکز است، تبلیغات خود را به آنجا ببرید.

- تبلیغات در یک وبسایت محلی
شما میتوانید از روش تبلیغات در سطح اینترنت مثل تبلیغات در یک وبسایت محلی که همگی بدان دسترسی دارند، برای کسب و کارتان استفاده کنید. اگر احیاناً چنین وب سایت محلی سراغ ندارید و از سویی دیگر هم برای کسب و کار خود هنوز وب سایت طراحی نکرده اید، بهتر است به فکر طراحی آن باشید. بنابراین با استفاده از وب سایت محلی یا حتی وبسایت خود، تبلیغات را انجام دهید. این گونه تبلیغات شما مشتریان را به سمت کسب و کارتان سوق می دهد.

- آگاهی به نیازها و دغدغههای مشتریان
شما در تبلیغات کسب و کار محلی بایستی نیازهای مشتریانتان را در نظر بگیرید و به آنها توجه کنید. درواقع مشتری باید بداند محصول و خدماتی که شما ارائه میدهید کدام نیازش را رفع خواهد نمود. البته گاهی اوقات هم پیش می آید که مشتری خود نداند آیا به خدمات و یا محصولی که شما عرضه میکنید، وی نیاز دارد یا خیر؟! بنابراین در اینجا شما باید احساس نیاز را در مشتری خود ایجاد کنید.

- تبلیغ از طریق اتاق بازرگانی محلی
برخی از اتاق های بازرگانی محلی مشارکت تبلیغاتی ارائه می دهند؛ یعنی شما از طریق آن می توانید کسب و کار محلی خود را تبلیغ و پیغام خود را به مشتریان برسانید.

- شفاف سازی محصول و خدمات
شما باید به جهت اعتماد مشتری و برند خود، محصولات و خدماتتان را به صورت شفاف و کامل معرفی کنید. به عبارتی برای مشتری قابل توجیه باشد که محصول و خدمات شما چه ویژگی هایی دارد و تفاوتش با دیگر محصول رقبا در چیست؟ یا در خصوص مزیت ها و ارزش هایی که مشتریان به ازای خرید کالا و خدمات از شما دریافت خواهند کرد، صحبت کنید. در واقع تبلیغ شما باید به گونهای باشد که مخاطبان درگیر آن شوند و در ذهنشان بماند.

- ایجاد حس اعتماد در مشتری
گاهی اوقات ممکن است در خریدهای اینترنتی برای افراد پیش آمده باشد که قصد خرید کردهاند اما در نهایت بیاعتمادی آنان به فروشنده موجب شده است که از خریدن صرف نظر کنند. این موضوع ممکن است دلایل محتلفی مانند عدم اعتماد به وب سایت فروشنده داشته باشد. طراحی شفاف و داشتن نماد اعتماد الکترونیک و همچنین امکان دریافت پول به صورت نقدی باعث اعتماد هرچه بیشتر مشتریان به شما خواهد شد.
- داشتن محتوا برای تبلیغ کردن
بایستی شما برای کسب و کار محلی خود محتوا داشته باشید تا مردم به خواندن تبلیغات شما تمایل پیدا کنند و حتی به خرید محصول و خدمات شما اقدام کنند. قبل از تبلیغ باید همواره سؤالاتی از جمله اینکه چه چیزی را می خواهید تبلیغ کنید؟ یا محصول و کالای شما نسبت به رقبا چه تفاوت ها و چه امتیازاتی دارد مثلا مدرن است یا ارزان؟

- استفاده از جملات با تعداد کلمات کمتر اما تأثیرگذار
برای تأثیر هر چه بیشتر تبلیغات خود در کسب و کار محلی بایستی از کلمات کوتاه و در عین حال جذاب و ماندگار استفاده کنید تا بدین شکل مشتری مشتاق و جذب تبلیغ شما گردد. به عنوان مثال شما برای تأثیرگذاری بیشتر تبلیغات خود میتوانید از عبارتهایی همچون یک شاهکار، صرفهجویی در وقت، تحویل رایگان، جایزه و هدیه، تضمین قطعی، صرفهجویی در پول، نتیجه فوری و مانند آن استفاده کنید.

- داشتن خلاقیت
داشتن خلاقیت در تبلیغات بسیار مهم است. خلاقیت به نوعی باعث تمایز کار شما با دیگران می شود. هم تکراری نیست و هم مشتری را جذب می کند. داشتن خلاقیت برای تبلیغ کردن کسب و کار محلی شما در واقع مانند ابزاری برای جذب بیشتر مشتری است؛ پس در تبلیغات خود بایستی خلاقیت داشته باشید تا متفاوت از رقبا به نظر رسید و در ذهن مخاطبان و مشتریان خود ماندگار شوید.

[…] برخی از وظایف مهم تبلیغ نویس […]
[…] بسیار بالایی ارائه می دهد، لوگو یک برند منحصر به فرد به کسب و کار هرکس می دهد که آن را از سایر مشاغل متمایز می کند. این […]