تبلیغات اینترنتی در ایران
در ایران اینترنت از سال 1376 بطور نسبتاً فراگیر به کار گرفته شده است و همانگونه که در نمودار بالا مشخص می‌باشد، تعداد کاربران آن بطور فزاینده‌ای در طول سالیان اخیر افزایش یافته است. با وجود اینکه تعداد سایتهای فارسی از رشد بسیاری برخوردار بوده است اما همچنان تعداد تبلیغات اینترنتی این سایتها بسیار کم و ناچیز می‌باشد. این موضوع باعث شده مشکلات مالی فراوانی برای سایتها بوجود آید چرا که یکی از مهترین منابع درآمد سایتها در دنیا، درآمدهای ناشی از تبلیغات می‌باشد. مشکلات مالی سایتهای ایرانی، بسیاری از آنها را پس از مدتی به تعطیلی می‌کشاند و این به معنای از دست رفتن فرصتهای شغلی برای عده‌ای می‌باشد. نکته قابل توجه دیگر این است که بازار تبلیغات اینترنتی سایتها فقط محدود به یک کشور و یا یک منطقه خاص نمی‌باشد این به معنای دسترسی به بازاری بسیار گسترده است که متأسفانه به دلیل عدم استفاده مناسب سهم سایتهای ایرانی از حجم درآمد ناشی از فعلیتهای تبلیغاتی بسیار اندک است.

عوامل بسیاری دست به دست هم داده‌اند تا تبلیغات اینترنتی در ایران نسبت به میزان توجهی که جامعه به این رسانه می‌کند بسیار کمتر باشد. یکی از مهترین این عوامل نداشتن مدل کسب و کار است. اصولاً سایتهای ایرانی با دید تجاری ایجاد نمی‌شوند و در نتیجه برای آنها مدل کسب و کار مشخصی تعریف نمی‌شود. این سایتها عموماً جنبه شخصی داشته و یا تنها معرفی و اطلاع‌رسانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. بدیهی است آمار بازدیدکنندگان چنین سایتهایی رقم قابل توجهی نخواهد بود، لذا جذب تبلیغ برای این سایتها، کاری بسیار مشکل و گاه محال می‌باشد. در واقع یکی از پیش نیاز‌های گرفتن تبلیغ در هر رسانه‌ای، داشتن تعداد قابل قبولی مخاطب در آن رسانه می‌باشد. در نتیجه زمانی که رسانه‌ای مخاطب قابل توجهی نداشته باشد نمی‌تواند انتظار جذب تبلیغات زیادی را داشته باشد. از طرفی تعداد مخاطب در هر رسانه‌ای به نحوه انتخاب و عملکرد مدل کسب و کار آن بستگی دارد. بطور مثال چنانچه سایتی مدل کسب و کار مبتی بر محتوا را انتخاب نماید می‌بایست تمامی سعی خود را در جهت شناسایی محتوای با ارزش و مهم برای مخاطبین خود نموده تا از این طریق ترافیک سایت خود را افزایش دهد. در حقیقت توانمندی هر ناشر اینترنتی در جذب و نگهداری مخاطبین خود منجر به ایجاد فرصتهایی برای جذب تبلیغات اینترنتی می‌شود.

به طور کلی در هر فعالیت تبلیغی دو هدف عمده می‌تواند دنیال ‌شود؛ اول اینکه هر تبلیغی با هدف ایجاد ارتباط و رساندن پیامی انجام شود دوم اینکه هدف از انجام تبلیغ فروش محصول ‌باشد. اما یکی از وجوه ممیزه تبلیغات اینترنتی با تبلیغات سنتی در این است که امکان فروش محصول و یا خدمت را بلافاصله پس از تبلیغ و یا گاهی در حین نمایش تبلیغ فراهم می‌آورد. در واقع این امر امتیازی را برای این نوع از تبلیغات فراهم می‌آورد. ولی نکته در اینجا است که در ایران بدلیل فراهم نبودن زیرساختهای تجارت الکترونیک و فقدان مکانیزم‌ها و قوانین لازم، مخاطبین امکان خریداری کالا و خدمتی را که تبلیغ آن را بصورت اینترنتی می‌بینند، ندارند. این به معنای از دست رفتن یکی از مهترین مزیتهای تبلیغات اینترنتی می‌باشد زیرا چنانچه هدف از تبلیغ فقط اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط باشد، بدلیل همه گیر نشدن اینترنت در کشور، رسانه‌های دیگری چون تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها قطعاً تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. نتیجه اینکه در چنین فضایی اینترنت بعنوان یک رسانه شانس خود را برای جذب تبلیغات بیشتر از دست می‌دهد‌.

از سوی دیگر تبلیغات اینترنتی هنوز در سبد (پورتفولیوی) شرکتهای تبلیغاتی- که در بسیاری از موارد بعنوان مشاور تبلیغ دهندگان، خدماتی را به آنها عرضه می‌نمایند- جایگاه مناسبی پیدا نکرده است چرا که بدلیل هزینه‌های کم تبلیغ در اینترنت‌، کارمزد شرکتهای تبلیغاتی نیز در صورت دادن تبلیغی در اینترنت بسیار کم می‌باشد. از طرف دیگر عدم آشنایی این شرکتها با مکانیزم‌های تبلیغات اینترنتی از جمله مکانیزم‌هایی جهت سنجش و اندازه‌گیری اثر بخشی تبلیغات اینترنتی‌، باعث شده است که این شرکتها تمایل کمتری به دادن تبلیغ در اینترنت داشته باشند زیرا وجود مکانیزم‌های اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات در اینترنت یکی از مزیتهای این تبلیغات می‌باشند و در صورتیکه امکان استفاده از مزیتهای تبلیغ در اینترنت در کشور فراهم نباشد، به تبع آن تبلیغ دهندگان نیز تمایلی برای ارائه تبلیغ در اینترنت نخواهند داشت.

تنگناها و محدودیتهای تبلیغات اینترنتی در ایران

با توجه به ویژگی‌ها و ماهیت صنعت تبلیغات اینترنتی ایران، چنین به نظر می‌رسد که پنچ گروه عمده در این صنعت نقش ایفا می‌کنند. این پنج گروه شامل ناشران اینترنتی، سازمانهای تولیدی و خدماتی، شرکتهای تبلیغاتی، دولت و مخاطبین تبلیغات می‌باشند. در زیر مشکلات و محدودیت‌های تبلیغات اینترنتی در ایران به تفکیک گروه‌های فوق الذکر آمده است:

1.سازمانهای تولیدی و خدماتی (تبلیغ دهندگان)

یکی از مهمترین مواردی که موجب محدود ماندن تبلیغات اینترنتی در ایران شده است دانش و اطلاعات ناکافی مدیران سازمانهای تولیدی و خدماتی از کاربردهای تبلیغات در اینترنت می‌باشد. اغلب مدیران ایرانی از مزایا و فرصتهای فراوانی که با تبلیغ در اینترنت می‌توانند عاید سازمان خود کنند بی‌اطلاع و یا حداقل کم‌اطلاع هستند. آن دسته از مدیرانی هم که اندک توجهی به اینترنت دارند درک صحیح و کاملی نسبت به نیازهای مخاطبین اینترنتی خود ندارند و در نتیجه از سرمایه‌گذاریهای خود در زمینه تبلیغات اینترنتی نتیجه درخور توجهی به دست نمی‌آورند. علاوه بر این مدیرانی که تبلیغات خود را وارد صفحات اینترنتی کرده‌اند، غالباً سایتهای خارجی را به عنوان رسانه اینترنتی خود انتخاب می‌کنند چرا که نسبت به کارایی و اثربخشی سایتهای ایرانی اطمینان لازم را ندارند.

2.شرکتهای تبلیغاتی

بسیاری از سازمانها، امور تبلیغاتی خود را به شرکتهای تبلیغاتی واگذار می‌کنند. این شرکتها به برنامه‌ریزی تبلیغاتی برای سازمانهای طرف قراداد خود اقدام می‌کنند. در این برنامه رسانه‌های تبلیغاتی مانند تلوزیون، رادیو، مجلات و روزنامه‌های عمومی و تخصصی، تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر و … پیشنهاد می‌شوند. آنچه مسلم است هنوز اینترنت در پورتفولیوی این شرکتها از سهم و جایگاه قابل توجهی برخوردار نیست از این رو اینترنت توسط متخصصین تبلیغاتی نیز مورد بی‌مهری واقع شده است. از جمله دلایل کم‌توجهی شرکتهای تبلیغاتی به رسانه اینترنت، می‌توان به کم بودن حاشیه سود تبلیغات اینترنتی برای شرکتهای تبلیغاتی اشاره کرد که این خود به دلیل هزینه اندک این نوع تبلیغات می‌باشد. همچنین فقدان آمار و ابزارهای مناسب برای نظارت و کنترل بر عملکرد تبلیغات اینترنتی موجب شده است تا سهم چندانی از طرف شرکتهای تبلیغاتی برای این نوع تبلیغات درنظر گرفته نشود.

3.ناشران اینترنتی

ناتوانی سایتهای ایرانی در جذب تبلیغات را می‌توان از موانع عمده رشد و گسترش تبلیغات اینترنتی دانست. کیفیت پائین محتوای سایتهای ایرانی جذابیت لازم را برای تبلیغ‌کنندگان و مخاطبین فراهم نساخته است. وجود دیدگاه غیر تجاری در سایتهای ایرانی موجب شده است درآمدزایی جزء اهداف اصلی سایتها قرار نگیرد. از اینرو در گردانندگان سایتها کمتر با متخصصین بازاریابی مواجه می‌شویم حتی در سایتهایی که به ظاهر به جذب تبلیغات مشغول هستند کمتر فعالیتهای بازاریابی را به صورت حرفه‌ای شاهد هستیم. در نتیجه فقدان مکانیزمهای تبلیغاتی مناسب، موجب شده است تا سایتهای ایرانی در جذب تبلیغات موفقیت لازم را نداشته باشند.

4.مخاطبین تبلیغات اینترنتی

به دلیل گسترش فراوان حجم تبلیغات در سالهای اخیر و استفاده از شیوه‌های نامناسب و غیرحرفه‌ای در ایران، نوعی دلزدگی نسبت به تبلیغات به وجود آمده است. حجم گسترده تبلیغات ناخواسته در اینترنت نیز بر این مشکل افزوده است. وجود نرم‌افزارهای متعددی که صرفاً برای در امان ماندن از تبلیغات ناخواسته طراحی شده‌اند گواه این مدعا می‌باشد. در چنین فضایی جلب توجه مخاطبین کار بسیار دشواری خواهد بود و مستلزم استفاده از روشهای نوین و حرفه‌ای است. ضمن اینکه بدلیل فراهم نبودن امکانات تجارت الکترونیک‌، مخاطبین نیز کمتر به تبلیغات در اینترنت توجه می‌نمایند.

راهکارهایی جهت بهبود وضعیت تبلیغات اینترنتی در ایران

با توجه به اهمیت تبلیغ در اینترنت و وجود مشکلات و محدودیتهایی که در بالا به آنها اشاره شد در این بخش سعی شده است راهکارهایی جهت بهبود وضعیت تبلیغات اینترنتی در ایران ارائه شود. همانطور که اشاره شد، بازیگران این صنعت به پنج گروه تقسیم می‌شوند. اما ابتکار عمل برای بهبود و رفع مشکلات تبلیغات اینترنتی در دست سه گروه دولت، ناشران اینترنتی، و شرکتهای تبلیغاتی می‌باشد. چنانچه این گروه ها اقداماتی را جهت حل مشکلات موجود در دستور کار خود قرار دهند دو گروه مخاطبین و سازمانهای تولیدی و خدماتی نیز جذب این صنعت خواهند شد. با این وجود برای هر یک از گروه‌ها راهکارها و سپس الگوهایی ارائه شده است. در این الگوها اقدامات لازمه هر گروه در قالب فرایندهایی نشان داده شده است.

سازمانهای تولیدی و خدماتی (تبلیغ‌دهندگان)

1.برنامه‌ریزی تبلیغات

در این فاز متخصصین بازاریابی، برنامه تبلیغات را استخراج می‌کنند که این برنامه مبتنی بر یک استراتژی بازاریابی خوب تبیین شده می‌باشد. این برنامه هدفگیری محصول و نیز هدفگیری مشتری را مشخص می‌کند. بر اساس نتایج تحلیلها، بازاریابان برنامه‌ای را تدوین می‌کنند که در این برنامه نوع رسانه، ناشر، نحوه ارائه، مخاطبین، برنامه ارسال و محتوای تبلیغات مشخص شده است.

2.طراحی تبلیغات

در این فاز، طراحان اقدام به طراحی و ساخت تبلیغ می‌نمایند.

3.جستجوی فضای تبلیغاتی

در این فاز، تبلیغ دهندگان سایتهای منتخب را به منظور یافتن فضاهای تبلیغاتی مطلوب جستجو می‌کنند. سپس به منظور دستیابی به یک توافق با صاحبان سایتها وارد مذاکره می‌شوند. یکی از نتایج این مذاکرات عقد قرارداد تبلیغاتی است. با انتخاب فضای تبلیغاتی شیوه پرداخت نیز مشخص می‌شود. در پایان، تبلیغات ایجاد شده جهت نمایش به سایتها ارسال می‌شوند.

4.سنجش اثر بخشی تبلیغات

در طول این فاز اطلاعات جمع‌آوری شده از عملکرد تبلیغات تحلیل شده و برای رسیدگی به مسائل و سنجش میزان تاثیر آنها بر مخاطبین اینترنتی ارزیابی می‌شوند.

5.تسویه مالی

بعد از ارسال (نمایش) تبلیغ، تبلیغ دهندگان بابت تبلیغات ارسال شده (نمایش داده شده) بر اساس قرارداد، مبلغی را به صاحب سایت پرداخت می‌کنند.

درنتیجه

در مقایسه با تبلیغات سنتی، تبلیغ در اینترنت از مزیت‌های قابل ملاحظه‌ای برخوردار است. علیرغم این موضوع، تبلیغات اینترنتی هنوز در ایران جایگاه مناسبی به دست نیاورده است. وجود برخی تنگناها و مشکلات در کشور، مانع رشد تبلیغات اینترنتی شده است. نبود قوانین و زیرساختهای لازم، آگاهی کم مدیران شرکتهای تولیدی و خدماتی از مزیتهای تبلیغ در اینترنت، نداشتن دید تجاری در طراحی سایتها و نبود مکانیزم‌های مناسب تبلیغاتی از جمله مشکلات تبلیغات اینترنتی در ایران می‌باشند.
بهبود شرایط موجود مستلزم خواست و تلاش تمام دست‌اندرکاران این صنعت می‌باشد. دولت می‌بایست زیرساختهای لازم را فراهم نماید. ایجاد مکانیزمهای پرداخت الکترونیک مانند بانکداری الکترونیک و پول الکترونیک از اقدامات اساسی و مهمی هستند که دولت می‌بایست در دستور کار خود قرار دهد. همچنین تدوین قوانین و مقرارات مناسب برای نقل و انتقالات الکترونیک، شناسایی هویت واقعی معامله‌کنندگان، ایجاد امنیت در دریافتها و پرداختها از جمله اقدامات اساسی است. ناشران اینترنتی می‌بایست ضمن اتخاذ مدل کسب و کار مناسب، برای افزایش ترافیک سایت خود تلاش نمایند. شرکتهای تبلیغاتی نیز می‌باید مکانیزم‌های مناسبی را جهت جذب و سنجش اثربخشی تبلیغات ایجاد نمایند. بطور خلاصه تنها با تدوین قوانین روشن، طراحی مکانیزم‌های مناسب و ایجاد زیرساختهای لازم می‌توان به رشد و توسعه تبلیغات اینترنتی در ایران امید داشت.

تبلیغات اینترنتی چیست؟

همان‌طور که از عنوان این نوع از تبلیغات بر می‌آید، تبلیغات اینترنتی یکی از روش‌های بازاریابی و تبلیغات است که پیام‌های مورد نظر را از طریق اینترنت به دست (یا سمع و نظر) مخاطب می‌رساند. در این روش با استفاده از شیوه‌ها و استراتژی‌های هدفمند، انواع مختلفی از اقلام تبلیغاتی گرافیکی یا متنی را بر روی قسمت‌های مختلف اینترنت قرار می‌دهیم تا در اختیار مخاطب هدف قرار بگیرد.
بازار تبلیغات اینترنتی به تدریج از اواسط دهه 1990 میلادی شکل گرفت؛ در عین حال، قبل از حوالی سال 2000 میلادی با وجود اینکه برخی از کسب و کارها به استفاده از پشتیبانی آنلاین روی آورده بودند، اما هنوز اینترنت به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی جایگاه و اولویت خاصی پیدا نکرده بود. در ادامه، با رشد روزافزون دنیای وب و اطلاع مردم از برخی از ویژگی‌های خاص و برتر تبلیغات اینترنتی، این روش به تدریج جای خود را در میان آگهی دهنده‌ها باز کرد.

از اواسط دهه 2000 میلادی، اینترنت به یکی از روش‌های مهم برای تاثیرگذاری بر مشتریان تبدیل شد. این تغییر به دلایل زیر اتفاق افتاد:
• افزایش مستمر تعداد کاربران اینترنت و زمانی که بر روی این شبکه صرف می‌کردند؛
• معرفی فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم، دستگاه‌های قابل حمل و اینترنت موبایل؛
• رشد و توسعه اقتصاد اینترنتی؛
• رواج تجارت الکترونیکی؛
• شکل گیری و رشد و توسعه پلتفرم‌های تبلیغات اینترنتی و ایجاد امکان سنجش عملکرد و دریافت آمارهای دقیق از نتایج تبلیغات.

امروزه جایگاه اینترنت به عنوان یک کانال تبلیغاتی در میان مردم کاملاً تثبیت شده و همچنان در حال رشد و تکامل هرچه بیشتر است. شاید بخشی از دلیل این رشد مستمر و روزافزون را بتوان به تفاوت اصول حاکم و فناوری‌های مورد استفاده در تبلیغات اینترنتی با تبلیغ در رسانه‌های سنتی، مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی و تبلیغ در نشریه‌های مختلف نسبت داد. در واقع، برخلاف رسانه‌های سنتی که عمدتاً منفعل هستند، اینترنت یک رسانه نسبتاً فعال محسوب می‌شود؛ به این معنی که معمولاً در فضای اینترنت همه چیز به تعامل کاربر و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد وابسته است. ویژگی‌هایی از این دست که امکان تبادل اطلاعات و ارائه بازخورد به صورت آنی را فراهم می‌کنند باعث بهبود و تقویت رابطه با مشتری هدف می‌شود و اینترنت را به یک ابزار کارآمد تبلیغاتی تبدیل می‌کند.
با این همه باید به این نکته نیز توجه داشت که میزان بازده تبلیغات اینترنتی به عوامل مختلفی وابسته است که از آن جمله می‌توان به نوع و ویژگی‌های مخاطب هدف و امکان پوشش آن مخاطب از طریق اینترنت، قابلیت‌ها و تناسب روش انتخابی و همچنین طراحی، محل قرار گرفتن تبلیغ و به طور کلی، ویژگی‌های بصری و محتوایی آگهی مورد نظر اشاره کرد.

ویژگی‌های اینترنت به عنوان یک ابزار تبلیغاتی
این روزها اینترنت به یکی از کارآمدترین رسانه‌های تبلیغاتی و همچنین مهم‌ترین بازارهای بین المللی تبدیل شده و رفته رفته توجه آگهی دهندگان بیشتری را به خود جلب می‌کند. دلیل این امر به قابلیت‌های بی نظیر این رسانه قدرتمند در هدف قرار دادن مخاطبان مناسب، افزایش کیفیت و تنوع سرویس‌های تبلیغاتی آنلاین و همچنین جامعه کاربری عظیم اینترنت بر می‌گردد. آگاهی، برنامه ریزی و استفاده بهینه از فرصت‌هایی که در اینترنت به عنوان یک رسانه تبلیغاتی وجود دارد می‌تواند باعث افزایش بازده و کاهش هزینه‌ها شود. این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه از ویژگی‌ها و قابلیت‌های ابزاری که به دنبال استفاده از آن هستید اطلاع کافی و وافی داشته باشید. از جمله مهم‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های اینترنت به عنوان یک ابزار تبلیغاتی عبارت‌اند از:

  • امکان تعامل
    اینترنت ذاتاً یک رسانه تعاملی بوده و نیازمند مشارکت مخاطب است. در واقع، هر کاربر اینترنت علاوه بر اینکه همانند رسانه‌های سنتی از طریق اینترنت نیز اطلاعات دریافت می‌کند، فرصت انتخاب دقیق‌تر و تعامل با آن اطلاعات بر اساس علایق و سلایق خود را نیز پیدا خواهد کرد. همین فرصت انتخاب و قابلیت تعامل در مورد تبلیغات اینترنتی نیز وجود دارد؛ به این ترتیب که کاربر پس از مشاهده آگهی می‌تواند برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام عمل نهایی (تبدیل شدن یا خرید) با آن آگهی تعامل انجام بدهد؛ به این معنی که می‌تواند روی آن کلیک یا آن را لمس کند و وارد سایت آگهی دهنده شود تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با موضوع تبلیغ به دست بیاورد یا در نهایت، عمل مورد نظر آگهی دهنده را انجام بدهد (تبدیل شود).
  • تعداد بیشمار کاربران
    امروزه حتی در کشورهای در حال توسعه نیز اکثریت قریب به اتفاق مردم همواره به اینترنت دسترسی دارند و به طور کلی تعداد کاربران اینترنت با رقم کاربران رسانه‌های سنتی قابل مقایسه بوده و از آن هم فراتر رفته است. وجود چنین جامعه عظیمی از مشتریان بالقوه در یک جا، امکان تعامل با کاربران شهرها و کشورهای مختلف بدون نیاز به صرف هزینه اضافی و تنوع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن‌ها باعث توسعه فرصت‌های بالقوه‌ای می‌شود که در برابر آگهی دهندگان وجود دارد.
  • امکان هدف‌گیری دقیق مخاطبان مناسب
    قابلیت Targeting یا هدف‌گیری یکی از امکانات استثنایی اینترنت محسوب می‌شود که به واسطه آن می‌توانید تنها افرادی را هدف قرار بدهید که با معیارهایی که تعیین می‌کنید تطابق دارند؛ یعنی آگهی شما در برابر افرادی قرار خواهد گرفت که با شاخص‌هایی که تعیین می‌کنید تناسب داشته‌اند؛ بنابراین کارآمدی و بازده تبلیغات شما به مراتب افزایش خواهد یافت. در واقع، هیچ رسانه‌ای به اندازه اینترنت در زمینه هدف‌گیری توانمندی و دقت عمل ندارد.
    شاخص‌های مختلفی را می‌توان به عنوان معیار انتخاب گروه هدف در نظر گرفت؛ از جمله:
    پوشش محلی و جغرافیایی: می‌توانید نمایش آگهی خود را به ساکنان مناطق جغرافیایی خاصی محدود کنید؛
    زمان نمایش: می‌توانید زمان و روزهای نمایش آگهی خود را تعیین کنید؛
    علایق و سلایق کاربران: می‌توانید نمایش تبلیغ خود را به کاربرانی محدود کنید که علایق و سلایقشان با مشتریان هدف شما هماهنگ است؛
    ویژگی‌های جمعیتی: می‌توانید شاخص‌هایی مانند سن، جنسیت، درآمد، شغل و مواردی از این قبیل را در نظر بگیرید؛
    امور فنی: می‌توانید نمایش آگهی را بر اساس پارامترهای مختلف فنی، مانند دستگاه مورد استفاده کاربر محدود کنید؛
    تعداد نمایش: می‌توانید تعداد نمایش آگهی به یک کاربر را مشخص کنید.
    توجه داشته باشید که معیارهای انتخاب جامعه هدف فقط به این موارد محدود نمی‌شود و دقت، تعداد و تنوع آن‌ها همگام با رشد و توسعه قابلیت‌های فنی اینترنت در حال افزایش است.
  • سنجش پذیری و قابلیت تجزیه و تحلیل دقیق
    قابلیت سنجش نتیجه عملکرد هر آگهی در تبلیغات اینترنتی از دیگر ویژگی‌های خاص این روش تبلیغاتی است که فرصت‌های مضاعفی را برای بررسی رفتار مخاطبان و بهبود عملکرد آگهی فراهم می‌کند. از این طریق می‌توان کارآمدی هر تبلیغ و نوع تبلیغاتی که مخاطبان بیشتر به آن‌ها واکنش مثبت نشان می‌دهند را مشخص کرد.
    برای آمارگیری از واکنش مخاطبان و تجزیه و تحلیل آن می‌توانید از امکاناتی که هر پلتفرم تبلیغاتی در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده کنید. به عنوان مثال، تعداد کلیکی که روی هر تبلیغ انجام شده، میزان ترافیکی که دریافت کرده‌اید، درصد موفقیت کمپین تبلیغاتی و موارد متعدد دیگر در اغلب پلتفرم‌های تبلیغاتی به راحتی قابل مشاهده خواهد بود.
    همه این اطلاعات به طور خودکار جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد تا تأثیر و بازده هر تبلیغ مشخص شود. با بررسی این آمار می‌توانید علاوه بر تعیین کارآمدی کلی هر کمپین تبلیغاتی، عملکرد اجزای آن را نیز به زیر ذره بین ببرید.
  • امکان نظارت و جرح و تعدیل هر آگهی
    در کنار موارد مثبت مختلف آگهی‌های اینترنتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، امکان جرح و تعدیل هر کمپین تبلیغاتی اینترنتی در حین اجرای آن نیز وجود دارد؛ بنابراین به عنوان نمونه می‌توانید مؤلفه‌های رسانه‌ای مختلف هر آگهی یا محتوای آن را عوض کنید، میزان نمایش آن در سایت‌های مختلف را تغییر بدهید یا گستردگی دامنه مخاطبان هدفتان را کم و زیاد کنید.
    در مجموع، با استفاده از تبلیغات اینترنتی می‌توانید هر آگهی را زیر نظر بگیرید، تغییرات مقتضی را متناسب با نتایج حاصله در آن اعمال کنید و برای آگهی‌های بعدی نیز برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

انواع تبلیغات اینترنتی
به لطف امکانات و قابلیت‌های گسترده اینترنت، انواع مختلف و متنوعی از تبلیغات اینترنتی پدید آمده که در ادامه به رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. تبلیغات نمایشی یا بَنری (Display Advertising)
    منظور از تبلیغات نمایشی، استفاده از تبلیغات بنری در وبسایت‌ها یا وبلاگ‌های دیگر با هدف جذب ترافیک و افزایش آگاهی نسبت به برند، محصول یا خدمات هدف است. این به اصطلاح «بنرها» می‌توانند حاوی تصاویر ثابت یا متحرک و همچنین رسانه‌های تعاملی و از جمله صوت و تصویر باشند. در تبلیغات نمایشی می‌توانید با توجه به سوابق کاربر (با استفاده از کوکی‌ها و دریافت سوابق وی در مرور وبسایت‌ها) مکان، علایق و ویژگی‌های مختلف جمعیتی (سن، جنسیت و موارد مشابه) را شناسایی کنید، هدف‌گیری جمعیتی و جغرافیایی انجام بدهید و تبلیغات متناسب‌تری را در معرض دید مخاطبان قرار بدهید. علاوه بر این نوع از هدف‌گیری می‌توانید از هدف‌گیری رفتاری نیز استفاده کنید؛ به این معنی که رفتارهای کاربر در مرور اینترنت را به عنوان مبنای هدف‌گیری انتخاب کنید. به عنوان مثال با استفاده از هدف‌گیری رفتاری، برای کاربری که اخیراً چندین بار به سراغ وب‌سایت‌های ورزشی رفته تبلیغات مرتبط با موضوعات ورزشی نمایش داده می‌شود.
  2. افیلیِت مارکتینگ یا بازاریابی مشارکتی (Affiliate Marketing)
    افیلیِت مارکتینگ نوع دیگری از تبلیغات اینترنتی است که در آن برای تبلیغ اینترنتی از مشارکت دیگران کمک می‌گیریم. این نوع از بازاریابی و تبلیغ معمولاً به این ترتیب انجام می‌شود که ابتدا فرد علاقه‌مند به همکاری در سیستم بازاریابی مشارکتی ثبت نام می‌کند، سپس یک لینک اختصاصی دریافت خواهد کرد که با استفاده کاربران از آن و جذب ترافیک به وبسایت، مبلغ مشخصی عاید وی می‌شود. غالباً مبنای محاسبه این ترافیک برای پرداخت به مشارکت کننده، انجام یک عمل مشخص و سودآور مانند خرید یا پرکردن یک فرم از سوی کاربر است.
  3. بازاریابی و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی
    این نوع از تبلیغات همان تبلیغاتی است که در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک مشاهده می‌کنیم. معمولاً برای قرار دادن تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی باید از پلتفرم مخصوص خود آن‌ها و یا شرکت‌ها و وب‌سایت‌های ثالث کمک بگیرید. به علاوه، نوع دیگری از تبلیغات مرتبط با شبکه‌های اجتماعی به نام اینفلوئنسر مارکتینگ نیز وجود دارد که از قدرت و نفوذ افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات کمک گرفته می‌شود.
  4. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و سئو (SEO)
    بازاریابی موتورهای جستجو یکی از انواع بسیار مؤثر بازاریابی و تبلیغات است که به دنبال تبلیغ برای وبسایت از طریق افزایش دیده شدن آن یا متعلقات مرتبط با آن در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر است. به طور کلی، روش‌های SEM را می‌توان به دو نوع پولی و رایگان تقسیم کرد. در روش‌های پولی، مانند تبلیغات کلیکی (PPC) با پرداخت مبلغی می‌توانید تبلیغ خود را در صفحه نتایج جستجو قرار بدهید. روش‌های غیر پولی حول محور بهینه سازی یا سئو (SEO) شکل گرفته‌اند. از جمله روش‌های سئو می‌توان به ساختن بک لینک و همچنین بهینه سازی محتوا و توضیحات متا با استفاده از کلمات کلیدی هدفمند اشاره کرد.
  5. تبلیغات موبایلی
    در تبلیغات یا بازاریابی موبایلی به دنبال تبلیغ محصولات یا خدمات خود در دستگاه‌های مختلف قابل حمل یا همراه، مانند موبایل و تبلت هستیم. معمولاً تبلیغات موبایلی از طریق پیام‌های متنی یا تبلیغات درون برنامه‌ای اپ‌های موبایل انجام می‌شود. مزیت آشکار تبلیغات موبایلی برای برندها در این است که معمولاً مردم در طول روز و حتی شب نیز از این دستگاه‌ها جدا نمی‌شوند؛ بنابراین تبلیغات موبایلی را می‌توان به عنوان یک روش مقرون به صرفه برای ارسال تبلیغات فوری و هدفمندی در نظر گرفت که در اسرع وقت به دست مخاطب هدف می‌رسد. فناوری‌های جدید مانند تبلیغات موقعیت محور نیز امکان ارسال پیام‌های متناسب با مکان حضور مخاطب را فراهم می‌آورند. در هر صورت اگرچه در تبلیغات موبایلی با محدودیت اندازه صفحه روبرو هستیم، اما این نوع از آگهی امکان شخصی سازی بیشتر و در نهایت کارآمدی و تأثیر بسیار بالایی دارد.
  6. تبلیغات بومی یا همسان (Native Advertising)
    تبلیغات همسان اغلب به شکل محتوای پیشنهادی در انتهای مطالب یا در فید شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند، به نحوی که به صورت بخشی از محتوا به نظر می‌رسند. به عبارت دیگر، این تبلیغات همسان و همگون با محتوای اصلی صفحه هستند و مخاطب ابعاد تبلیغاتی آن را زیاد احساس نمی‌کند.
  7. ریتارگتینگ (Retargeting) یا ریمارکتینگ (Remarketing)
    در تبلیغ از طریق ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد، با استفاده از قرار دادن کوکی در مرورگر کاربری که وارد وبسایت شده، اما عمل مورد نظر ما (که غالباً خرید است) را انجام نداده او را در اینترنت دنبال می‌کنیم و در موقعیت‌های مختلف مجدداً وی را هدف قرار می‌دهیم (یعنی تبلیغمان را به او نشان می‌دهیم) تا اینکه سرانجام تبدیل شود. تبلیغی که در این روش از آن استفاده می کنیم معمولاً از نوع تبلیغات نمایشی یا بنری است.
  8. تبلیغات ویدئویی
    تبلیغ یا بازاریابی ویدئویی یکی از روش‌های بسیار مؤثر به خصوص برای ارتباط با نسل‌های جوان‌تر محسوب می‌شود. یوتیوب به عنوان برترین پلتفرم ویدئویی به استراتژی‌های جامعی برای این نوع از تبلیغات تجهیز شده است. به عنوان مثال، تبلیغ در یوتیوب کلیک محور است؛ به این معنی که فقط با انجام کلیک از سوی کاربر پول پرداخت می‌کنید. به علاوه، امکان هدف‌گیری، سفارشی سازی و مشاهده آمار تحلیلی دقیق نیز در دسترس کاربران قرار دارد.

حرف آخر
امروزه با رشد و گسترش روزافزون اینترنت، فناوری‌ها، تنوع و محبوبیت تبلیغات اینترنتی یا آنلاین نیز به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده و می‌کند؛ بنابراین با توجه به پتانسیل بالا، امکان شخصی سازی و دقت فراوانی که تبلیغات اینترنتی در هدف‌گیری مخاطب دارند دیگر به هیچ وجه نمی‌توان صرفاً به تبلیغات سنتی بسنده کرد. لذا اگر تاکنون توجه ویژه‌ای به تبلیغات اینترنتی نداشته‌اید باید با توجه به آنچه که در این مطلب آموختید فوراً دست به کار شوید و استراتژی‌های لازم برای استفاده مؤثر از این روش کارآمد را تهیه و تنظیم کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *