
1- نرمافزار Microsoft Word:
MS Word پرکاربردترین ابزار در حوزه نگارش متن است. این نرمافزار دارای ویژگیهای فوق العادهای است و دایما در دست تکامل است.
برخی از ویژگیهای محبوب آن عبارتند از: کنترل گرامر و املای نگارش کلمات، اصطلاح نامه، توانایی قالببندی و تراز کردن متن، شمارهگذاری، ایجاد آسان سرصفحهها و پاورقی، رفرنسگذاری، فهرستبندی و شمارهگذاری صفحات، داشتن قالبهای آماده و… شما میتوانید افزونهها و برنامههای شخصی زیادی را برای بهبود و ارتقای تجربه کاربری خود نصب کنید. انتخاب مناسب افزونهها میتواند سبب صرفهجویی در زمان و هزینه شما شود.
2- Latex:
LaTeX یک سیستم حروفچینی و نگارش متن تخصصی برای ارتباطات بین محققین و انتشار اسناد علمی است. این نرمافزار رایگان است.
نویسنده، ابتدا متن را در یک قالب ساده مینویسد و سپس برچسبهای نشانهگذاری را برای قالببندی متن اضافه میکند. لاتکس به طور گستردهای برای انتشار مقالات علمی، پایان نامه و کتاب در بسیاری از زمینهها مورد استفاده قرار میگیرد.
لاتکس ویژگیهای متنوعی از جمله جداول ارجاع متقابل، مدیریت کتابخانه، چیدمان صفحات، عنوانبندی فصل و بخشها و شمارهگذاری را ارائه میدهد.
مبتدیان برای افزایش تخصص در کاربرد لاتکس مدتی زمان نیاز دارند ولی به مرور و سریع تواناییهای خود را ارتقا میبخشند. افرادی که در برنامهنویسی تجربه بسیار کمی دارند، ممکن است مدتی طول بکشد تا به لاتکس عادت کنند، زیرا این کار شبیه به یادگیری یک زبان برنامهنویسی جدید است.
3- Open Office:
OpenOffice یک نرمافزار رایگان open source و مانند MS Office است. این نرمافزار مجموعه محصولاتی شامل Writer (Word) ، Calc (Excel) ، Impress (Powerpoint) و Base (Access)، به علاوه ویرایشگر گرافیک و Draw (Visio) را ارائه میدهد.
فرمت پیش فرض پروندهها OpenDocument Format (ODF) است. با این وجود، میتوانید اسناد را با پسوندهای DOC و DOCX باز و ذخیره کنید.
OpenOffice برای ویندوز، لینوکس و macOS در دسترس است و تحت لیسانس Apache توزیع میشود. بسیاری از ویژگیهای نرمافزار MS Word مانند خروجی PDF در OpenOffice به صورت رایگان در دسترس است. پرداخت هیچ هزینه ای برای افزودنیها و به روزرسانیها لازم نیست. این ابزار بیش از ۴۰ زبان را پشتیبانی میکند و خدمات کنترل گرامر و بررسی املایی متن را شامل میشود.
4-LibreOffice:
LibreOffice یک مجموعه نگارشی رایگان و مشابه OpenOffice است. پروژه LibreOffice از پروژه OpenOffice در سال ۲۰۱۰ جدا شد و توسط The Document Foundation مدیریت میشود.
ممکن است برخی تفاوتهای جزئی بین ویژگیهای OpenOffice و LibreOffice مشاهده کنید. با این حال، آنها از لحاظ طرح و عملکرد کاملاً مشابه هم هستند. LibreOffice به دلیل تجمیع با پکیج لینوکس از شناخت بهتری در بین جامعه کاربران لینوکس برخوردار است.
5- Scrivener:
Scrivener ابزاری برای نگارش متن است که به شما امکان میدهد یک سند طولانی مانند پایان نامه دکتری را بنویسید و مدیریت کنید؛ پایان نامه یا رمانی با فصلها، بخشها و زیر بخشهای زیاد.
Scrivener برای Windows و Mac در دسترس است. یکی از ویژگیهای عالی Scrivener این است که میتوانید نوشتههای خود را به صورت قطعات کوچک یا بخشبخش تقسیم کنید.
شما میتوانید این تکهها را به راحتی بررسی و محتوای خود را مجددا سازماندهی کنید. میتوانید با استفاده از نماهای مختلف، سند خود را تجسم کنید. در یکی از نماها پیام کوتاه وجود دارد که خلاصه هر فصل را به عنوان یک یادداشت پیوسته در صفحه ارائه میدهد. میتوانید انبوه پوشهها و زیر پوشهها را برای ذخیره اسناد، تصاویر، PDF ، فایلهای صوتی و تصویری و صفحات وب مورد نیاز برای نوشتن خود ایجاد کنید.
شما بهسادگی میتوانید با یک کلیک، این مطالب را به متن خود اضافه کنید. پس از اتمام نگارش متن، کاربر میتواند از پروژه به صورت قالبهای مختلفی خروجی بگیرد. Scrivener یک نرمافزار رایگان نیست.
با توجه به این که آیا شما در حال نوشتن رمان، مقاله تحقیقاتی، اسکریپت یا انواع دیگری از متن هستید، Scrivener به شما کمک میکند تا اطلاعات مرتبط را جمع آوری و یادداشتبرداری کنید و تحقیقات را در حین نوشتن متن خود مشاهده و ایدههای پراکنده را سازماندهی کنید. بدین ترتیب میتوانید یک مقاله منسجم ایجاد کنید.
6- Google Docs:
Google Docs یک نرمافزار نوشتن مبتنی بر وب است که توسط Google ارائه شدهاست. این مجموعه شامل Google Docs، Google Sheets و Google Slides است که به ترتیب نسخههای ساده شده MS Word ، MS Excel و MS PowerPoint هستند.
میتوانید فایلها را بصورت آنلاین ایجاد و ویرایش کنید. یکی از ویژگیهای قدرتمند اسناد گوگل، امکان اشترکگذاری آنها با سایر کاربران آنلاین است. تغییرات ایجاد شده توسط چندین کاربر در همان اسناد با یک رنگ خاص برای هر کاربر متمایز میشود.
اسناد Google به طور گسترده در صنعت انتشارات مورد استفاده قرار میگیرد که در آن مقالات به طور عمده حاوی متن و تصاویر با حداقل قالب بندی هستند. این پروژه Google به طور فعال بهروزرسانی میشود.
7-DropBox Paper:
Dropbox Paper یا برای سادگی Paper، یک سرویس ویرایش اسناد مبتنی بر وب است که توسط Dropbox ساخته شدهاست. Paper از نظر عملکرد تقریباً شبیه به Google Docs است.
Paper دارای یک رابط کاربری بسیار سبک است و قادر به پشتیبانی از طیف گستردهای از محتواها است. اسناد را میتوان به راحتی با دیگران به اشتراک گذاشت.
اسناد میتوانند به صورت جداگانه به اشتراک گذاشته شوند یا در یک پوشه با دسترسی گروهی اضافه شوند. همچنین میتوانید افراد مختلف را برای ویرایش (یا مشاهده) یک پرونده از طریق ایمیل یا با URL خاص دعوت کنید. ایجاد جدول و گالری تصاویر در سند Paper بسیار آسان است. Paper همچنین میانبرهای زیادی را ارائه میدهد که باعث صرفه جویی در وقت شما میشود.
علاوه بر این، سیستم کنترل نسخه بسیار کارآمدی وجود دارد. شما میتوانید تمام تغییراتی که در اسناد ایجاد شده است را ببینید و اینکه چه کسی این تغییرات را انجام دادهاست. از آنجا که عنوانها به صورت پیوند در پانل سمت چپ قرار دارند، میتوان به بخشهای مختلف حرکت کرد.
در هنگام استفاده از Paper فراموش نکنید که در حال حاضر DOCX وMD تنها فرمتهای پرونده موجود برای خروجی گرفتن از اسناد هستند. همچنین، Paper در حال حاضر از قالبهای spreadsheet و presentation پشتیبانی نمیکند. امیدواریم این مورد در بهروزرسانیهای آینده گنجانده شود.
8- TypeSet:
TypeSet به عنوان یک راه حل نرمافزاری فوق العاده، تحقیق و نوشتن دانشگاهی را ساده کردهاست. این نرمافزار به شما امکان میدهد تا به طور مؤثری روی یافتن اطلاعات مناسب برای مقاله خود تمرکز کرده و ایدههای خود را یادداشت کنید. با TypeSet، اکنون میتوانید محتوای خود را به هزاران قالب موجود اضافه کنید.
به این ترتیب، دیگر وقت با ارزش خود را برای قالب بندی مقالهتان خود هدر نمیدهید. استناد به منابع با کمک TypeSet آسانتر است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که بر روی گزینه Cite در نوار ابزار کلیک کنید، مرجع خود را انتخاب کنید و تمام! همین مورد برای تهیه کتابخانه نیز استفاده میشود. این نرمافزار همچنین قالب مقاله شما را بررسی میکند، و مطمئن میشود که هیچ بخش اجباری را از دست ندهید. ویژگی کنترل نسخه TypeSet به شما امکان میدهد پیشرفت کار را در سند خود ردیابی، نسخه قدیمی را بازیابی کنید و حتی نسخههای مختلف مقاله خود را نیز مقایسه کنید. به این ترتیب، امکان بازگرداندن تغییرات ناخواسته را برای شما آسانتر میکند.
بدون دیدگاه